Al-Qur'an Pada Masa Rasul
Nabi Muhammad s.a.w. telah diutuskan kepada satu
umat yang kebanyakannya buta huruf (tidak boleh membaca dan menulis), tidak
boleh mengira bahkan hampir tidak boleh mengenal sesuatu bentuk tulisan. Antara
yang boleh menulis sebelum kebangkitan Nabi Muhammad s.a.w. sebagai Rasul ialah
Abu Bakar al-Siddiq, Umar bin al-Khattab, Uthman bin Affan, Ali bin Abi Talib,
Talhah bin Ubaidillah, Abu Sufyan bin Harb, Mu'awiyah bin Abi Sufian, Abban bin
Said dan al-'Ala' bin al-Hadrami. Semuanya dari
kalangan penduduk Mekah al-Mukarramah manakala dari kalangan penduduk.
Madinah
pula ialah Amru bin Said, Ubai bin Ka' ab, Zaid bin Thabit dan al-Munzir bin
Amru. Setelah Rasululah s.a.w. berhijrah ke Madinah, Baginda telah menggalakkan
penulisan dan mendorong agar umat Islam
belajar
menulis sehingga mensyaratkan setiap orang tawanan Perang Badar dari kalangan
orang Quraisy Mekah yang
ingin
dibebaskan hendaklah terlebih dahulu mengajar sepuluh orang kanak-kanak Islam
di Madinah. Melalui usaha ini,
Baginda
mengharapkan berlakunya pertambahan jumlah penulis di kalangan masyarakat
Islam. Akhimya Rasulullah
s.a.w.
mempunyai lebih daripada 40 orang penulis (kebanyakannya penulis wahyu) sebelum
al-Quran sempurna
diturunkan
kepada Baginda.
Tulisan
dan Penulisan Al-Quran
Menurut
Bahasa Arab, perkataan khat ( .7 ) bererti garis memanjang pada sesuatu perkara
dan juga cara yang paling
mudah
untuk menulis, dengan menggunakan peralatan seperti pen, qalam dan sebagainya.
Terdapat
perbezaan di antara khat atau tulisan dan rasm. Khat adalah berhubung dengan
pembentukan huruf manakala
rasm
adalah mengenai pembentukan perkataan menerusi huruf-huruf Hijaiyyah.
Khat yang
dipelajari oleh Harb bin Umayyah dan mengajarkannya kepada orang-orang Quraisy
ialah khat al-Anbari al-
Hairi.
Apabila khat ini diperkenalkan ke Hijaz, ia dinamakan dengan khat al-Hijazi.
Bentuk
khat inilah yang telah digunakan oleh para penulis surat, syair dan
lain-lainnya. Sehinggalah kedatangan Islam,
bentuk
khat tersebut telah digunakan dalam penulisan wahyu hinggalah ia digunakan pada
Suhuf Abu Bakar al-Siddiq
dan
digunakan juga pada penulisan Mushaf Uthmaniah. Apabila Islam telah tersebar di
serata pelusuk dunia, maka
terdapat
sekumpulan dari penulis-penulis Kufah yang telah mengelok dan mencantikkan lagi
khat al-Hijazi. Setelah
berlaku
proses tersebut, khat al-Hijazi itu dinamakan dengan khat al-Kufi.
Penulisan
dan Pengumpulan Al-Quran pada Zaman Rasulullah s.a.w
Menurut
Ahli Sejarah, penulisan al-Quran bermula dari zaman Nabi Muhammad s.a.w. di
mana sebaik sahaja Rasulullah
s.a.w.
menerima wahyu, Baginda mengarahkan penulis-penulis wahyu mencatatkan ayat-ayat
al-Quran yang
diterimanya.
Antara
penulis wahyu Baginda Rasulullah s.a.w. ialah Khulafa' al-Rasyidin yang empat
iaitu Saiyidina Abu Bakar aldinulislam.
saifulbahri.net
http://dinulislam.saifulbahri.net
Dikuasai oleh Joomla! Dijanakan : 30 June, 2012, 15:20
Siddiq,
Saiyidina Umar bin al-Khattab, Saiyidina Uthman bin Affan dan Saiyidina Ali bin
Abi Talib r.a. serta sahabat
Baginda
yang lain seperti Saiyidina Zaid bin Thabit, Ubai bin Ka'ab, Thabit bin Qais
r.a. dan lain-lain.
Oleh
kerana pada masa itu ketiadaan kertas, maka para penulis wahyu telah
mencatatkan ayat-ayat al-Quran tersebut
pada
pelepah-pelepah tamar, kepingan batu, tulang dan lain-lain bahan tulisan.
Catatan tersebut disalin semula oleh
sebahagian
sahabat walaupun kebanyakan mereka lebih mengutamakan hafazan.
Penulisan
Al-Quran pada Zaman Saiyidina Abu Bakar al-Siddiq r.a.
Selepas
Rasulullah s.a.w. wafat, para sahabat telah melantik Saiyidina Abu Bakar
al-Siddiq r.a. menjadi khalifah yang
pertama.
Pada zamannya telah berlaku beberapa peperangan antaranya ialah peperangan
al-Yamamah yang berlaku
pada
tahun 11 Hijrah. Dalam peperangan tersebut ramai tentera Islam yang menghafaz
al-Quran telah gugur syahid.
Sejarah
mencatatkan
sehingga
700 orang yang menghafaz al-Quran telah gugur syahid dalam peperangan
tersebut."
Peristiwa
berkenaan telah mendorong Saiyidina Umar bin al-Khattab r.a. beberapa kali
mencadangkan kepada Khalifah
Abu Bakar
al-Siddiq r.a. supaya diadakan usaha pengumpulan al-Quran kerana dibimbangi
al-Quran akan terhapus
dengan
sebab ramai Qurra' yang gugur syahid.
Akhirnya
Khalifah Abu Bakar al-Siddiq r.a. bersetuju dengan cadangan tersebut dan
mengarahkan Saiyidina Zaid bin
Thabit
r.a. menyalin al-Quran yang telah ditulis dan dihafaz pada zaman Rasulullah
s.a.w. dengan dibantu oleh
beberapa
orang sahabat yang lain. Melalui usaha tersebut maka terkumpullah al-Quran yang
pertama dalam bentuk
lembaran
suhuf.
Setelah
Saiyidina Abu Bakar al-Siddiq r.a. wafat, suhuf tersebut telah disimpan di
rumah Saiyidina Umar bin al-Khattab
r.a. dan
apabila Saiyidina Umar bin al-Khattab r.a. wafat, lembaran suhuf itu telah
disimpan pula oleh Ummul Mukminin
Saiyidatina
Hafsah binti Umar al-Khattab r.a.
Penulisan
Al-Quran pada Zaman Saiyidina Uthman bin Affan r.a.
Pada masa
pemerintahan Khalifah Saiyidina Uthman bin Affan r.a. Islam telah berkembang
dengan luas meliputi
Semenanjung
Tanah Arab dan lain-lain wilayah termasuk Armenia, Arzabeijan dan Khurasan.
Umat Islam di wilayahwilayah
tersebut
telah mempelajari dan membaca al-Quran menurut kaedah-kaedah bacaan Rasulullah
s.a.w. melalui
riwayat
bacaan para sahabat yang masyhur antaranya:
-
Penduduk Mekah dan Madinah mengambil kaedah bacaan dari Ubai bin Ka'ab, Zaid
bin Thabit dan Saiyidina Umar bin
al-
Khattab r.a.
-
Penduduk Syam mengambil kaedah bacaan daripada Saiyidina Uthman bin Affan dan
Abu Darda' r.a.
-
Penduduk Basrah mengambil kaedah bacaan dari Saiyidina Umar bin al-Khattab,
Ubai bin Ka'ab, Zaid bin Thabit,
Saiyidina
Uthman bin Affan, Saiyidina Ali bin Abi Talib dan Abu Musa al-Asha' ari r.a.
-
Penduduk Kufah mengambil kaedah bacaan daripada Abdullah bin Mas'ud, Saiyidina
Ali bin Abi Talib, Saiyidina
Uthman
bin Affan, Ubai bin Ka'ab dan Zaid bin Thabit r.a.
dinulislam.saifulbahri.net
http://dinulislam.saifulbahri.net
Dikuasai oleh Joomla! Dijanakan : 30 June, 2012, 15:20
Pada
tahun 25 Hijrah, satu perbalahan yang hebat telah berlaku di kalangan muslimin
mengenai perbezaan kaedah
bacaan
dan seterusnya perselisihan dari segi riwayat pembacaan al-Quran.
Keadaan
yang tidak begitu sihat ini telah disampaikan oleh seorang sahabat yang bemama
Huzaifah bin al- Yaman
kepada
Khalifah Saiyidina Uthman bin Affan. Huzaifah telah mencadangkan supaya
Khalifah Saiyidina Uthman r.a.
mencari
jalan untuk menyatukan kaum muslimin dengan cara menyelaraskan mushaf agar
tidak berlaku lagi perbalahan
dan
perselisihan tersebut. Khalifah Uthman bin Affan r.a. telah membentuk satu
Jawatankuasa Penulisan Al-Quran yang
diketuai
oleh Zaid bin Thabit r.a. dan dibantu oleh beberapa orang anggota yang lain
yang terdiri dari Abdullah bin
Zubair,
Said bin al-' As dan Abdul Rahman bin Harith bin Hisyam r.a.
Lembaran-lembaran
suhuf al-Quran yang diambil dari simpanan Saiyidatina Hafsah binti Umar r.a.
untuk dijadikan
mushaf.
Ketika ahli-ahli Jawatankuasa ini menjalankan tugas, Saiyidina Uthman bin Affan
memberi nasihat dan
meletakkan
panduan bahawa asas rujukan di dalam penulisan al-Quran ini hendaklah
berdasarkan bacaan para Qurra'.
Jika
terdapat perbezaan pada bacaan mereka, maka hendaklah ditulis mengikut bahasa
orang-orang Quraisy kerana al-
Quran itu
diturunkan menurut bahasa Quraisy.
Menurut
pendapat yang muktamad, Jawatankuasa tersebut telah menyusun dan menyalin
sebanyak enam mushaf al-
Quran.
Sebuah mushaf untuk kegunaan Saiyidina Uthman bin Affan r.a. sendiri yang
dinamakan "Mushaf al-Imam" dan
mushaf
yang lain dikirimkan ke Mekah, Syam, Basrah, Kufah dan Madinah.
Mushaf
tersebut bukan sahaja dijadikan rujukan tunggal bagi penduduk di
wilayah-wilayah berkenaan, bahkan dihantar
bersama-samanya
seorang imam (qari) yang adil dan mutqin" di dalam bacaan al-Quran untuk
mengajar penduduk
berkenaan.
Mereka terdiri daripada:
-
Abdullah bin al-Saaib r.a. ke Mekah.
-
AI-Mughirah bin Abi Syahab r.a. ke Syam.
- Abdul
Rahman Abdullah bin Habib al-Sulami r.a. ke Kufah.
- Amru
bin Qais r.a. ke Basrah.
- Zaid
bin Thabit r.a. di Madinah.
Selepas
itu, Saiyidina Uthman bin Affan r.a. memerintahkan supaya semua lembaran
al-Quran yang ditulis sebelum ini
dikumpulkan
untuk dibakar atau dilupuskan. Walau bagaimanapun, perbezaan bacaan ( H,,G
'DB1'!'* ) yang ada hingga
sekarang
ini tidaklah berlawanan dengan apa yang terdapat di dalam mushaf yang ditulis
pada zaman Khalifah Uthman
bin Affan
r.a. kerana
bacaan
itu telah diterima dari Baginda Rasulullah s.a.w. secara mutawatir.
Usaha-usaha
pengumpulan al-Quran yang dilakukan pada zaman Khalifah Uthman bin Affan telah
mendatangkan
faedah
yang besar kepada umat Islam terutamanya dari segi:
- Dapat
menyelamatkan umat Islam dari perpecahan.
- Dapat
menyelesaikan perselisihan kaum muslimin tentang penulisan al-Quran.
dinulislam.saifulbahri.net
http://dinulislam.saifulbahri.net
Dikuasai oleh Joomla! Dijanakan : 30 June, 2012, 15:20
- Dapat
menyatukan bentuk mushaf yang seragam melalui ejaan dan tulisan.
- Dapat
menyatukan wajah-wajah qiraat melalui satu mushaf.
- Dapat
menyelaraskan susunan surah-surah menurut tertib seperti yang ada sekarang ini.
Kelebihan
Rasm Uthmani
Al-Quran
Rasm Uthmani mempunyai banyak kelebihan, antaranya:
-
Mengikut sunnah Rasulullah s.a.w.
-
Mengikut tulisan al-Quran yang asal.
- Boleh
memahami makna yang berlainan dan tidak pula terkeluar daripada maksud yang
sebenar.
-
Memudahkan bacaan dengan wajah qiraat (jenis-jenis bacaan).
- Sebagai
hujah kepada bahasa al-Quran yang fasih.
-
Dipersetujui oleh lebih 12,000 orang sahabat.
- Salah
satu dari mukjizat al-Quran.
-
Bertepatan dengan riwayat bacaan mutawatir.
- Salah
satu dari rukun bacaan al-Quran al-Karim.
-
Berdasarkan kepada dalil-dalil yang kuat dan hujah-hujah yang jelas.
- Ditulis
mengikut bacaan Rawi (riwayat).
-
Mengandungi rahsia dari segi mengekal dan menggugurkan huruf.
Tahap
Penulisan Al-Quran
Penulisan
al-Quran Rasm Uthmani seperti yang terdapat sekarang ini melalui tahap-tahap berikut:
- Tahap
Pertama: Belum diletakkan sebarang tanda.
- Tahap
Kedua: Ditandakan titik ( FB7) 'D91'( ) yang dipelopori oleh/Abu al-Aswad
al-Duali (meninggal dunia pada tahun
69 Hijrah
pada zaman Khalifah Marwan bin al-Hakam).
- Tahap
Ketiga: Mula ditandakan dengan titik ( FB7) 'D9,'E ) yang dipelopori oleh Yahya
bin Ya'mar dan Nasyr bin 'Asim
al-Laisy
dengan perintah Gabenor Iraq iaitu al-Hajjaj bin Yusof al-Thaqafi,
- Tahap
Keempat: Mula diletakkan dengan tanda-tanda baris (harakah) yang dipelopori
oleh al-Khalil bin Ahmad al-
Farahidi
pada zaman pemerintahan Abbasiyah iaitu Khalifah Abdul Malik bin Marwan.
- Tahap
Kelima: Ditambah dengan tanda-tanda waqaf dan lain-lain tanda lagi.
dinulislam.saifulbahri.net
http://dinulislam.saifulbahri.net
Dikuasai oleh Joomla! Dijanakan : 30 June, 2012, 15:20
Tulisan
al-Quran dengan menggunakan Khat Nasakh mula dicetak buat pertama kalinya di
Hamburg, Jerman pada
tahun
1694 Masihi (1113 Hijrah) dan seterusnya dicetak di negara-negara Islam yang
lain sehingga ke hari ini.
Cara
Bacaan Al-Quran yang Diamalkan Masa Kini
Terdapat
beberapa cara bacaan yang diamalkan pada masa kini iaitu:
- Bacaan
mengikut riwayat Hafs dari Imam 'Asim adalah paling banyak diamalkan di
negara-negaraIslam.
- Bacaan
mengikut riwayat Warsy dari Imam Nafi' adalah banyak diamalkan di negara
Afrika.
- Bacaan
mengikut riwayat Qalun dari Imam Nafi' adalah banyak diamalkan di negara Asia
Tengah.
- Bacaan
mengikut riwayat al-Duri dari Imam Abu Amru al-Basri adalah banyak diamalkan di
Sudan.
Penulisan
Al-Quran (Ilmu Rasm)
Ilmu Rasm
ialah satu ilmu yang membincangkan cara menulis lafaz-lafaz atau ucapan untuk
memelihara pengucapan
huruf-hurufnya
dari segi lafaz, huruf-huruf asal dan ilmu yang membahaskan kaedah menambah,
mengurang,
menyambung,
memisah dan menggantikan huruf.
Penulisan
(rasm) al-Quran ini adalah satu sunnah Rasulullah s.a.w. yang diikuti secara
ijma' (sepakat) oleh seluruh
ulama
mujtahidin kerana tulisan ini adalah berbentuk tauqifiyyah dan ia dibuat di
bawah pengawasan Nabi Muhammad
s.a.w.
Pembahagian
Rasm
Rasm
al-Quran terbahagi kepada dua bahagian iaitu:
i. Rasm
Qiasi/Imla'i.
Iaitu
penulisan menurut kelaziman pengucapan/ pertuturan.
ii. Rasm
Istilahi/ Uthmani.
Iaitu
penulisan menurut kaedah tertentu yang mana ia tidak sama dengan penulisan biasa
dari segi sebutan disebabkan
ia
menggunakan beberapa kaedah seperti membuang, menambah, mengganti, menyambung
atau memisahkan huruf
dan
penulisan Hamzah.
Kebanyakan
mushaf ditulis mengikut kaedah-kaedah ini. Oleh itu, penulisan mushaf Uthmani
ini diakui sebagai
penulisan
yang bersifat tauqifiyyah (penetapan/penentuan Nabi), maka penggunaan tulisan
Imla'i atau Qiasi tidaklah
d
Tidak ada komentar:
Posting Komentar