BAB I
PENDAHULUAN
Dalam sejarah peradaban Islam, Mesir dan Syiria merupakan propinsi
timur tengah yang pertama tercakup ke dalam wilayah kekhalifahan muslim Arab,
kedua wilayah ini ditaklukkan pada tahun 641. Pada periode khilafah Ummayah dan
awal Abbasyiah, Mesir merupakan sebuah propinsi yang kurang penting dalam
imperium Muslim akan tetapi sejak pertengahan abad ke Sembilan Mesir
menunjukkan tanda-tanda awal untuk menjadi sebuah wilayah yang indevenden
dimana tentara-tentara budak yang diangkat oleh khalifah mendirikan beberarapa
dinasti yang berusia pendek kemudia pada tahun 969 Fatimiyah menaklukkan negeri
ini dan mendirikan sebuah khilafah baru yang berlangsung hingga tahun 1171.[1]
Dinasti Fatimiyah bukan hanya sebuah wilayah gubernuran yang
indevenden melainkan juga rezim revolusioner yang mengklaim otoritas universal
dan Fatimiyah mewakili otoritas politik Abbasyiah, mereka menegaskan bahwasanya
Imam yang sebenarnya adalah Imam keturunan Ali yang berpaham Sy’iah. Pada masa
dinasti ini pula berkembang faham Sy’iah terbukti bahwa ketika Muiz berhasil
menguasai Mesir sedangkan Muiz sendiri menganut faham Syi’ah. Lahirnya dinasti
Fatimiyah di Mesir merupakan pusat peradaban Islam, banyak melahirkan kemajuan
dan kontribusi pemikiran baik dibidang pemerintahan dan ilmu pengetahuan.
BAB II
PEMBAHASAN
A.
Peletakan Pertama Berdirinya Dinasti Fatimiyah di
Mesir
Dilahirkan pada tahun 985 M., Abu ‘Ali “Mansur” menggantikan
ayahandanya Abū Mansūr Nizār al-Azīz (975–996) dalam
usia sebelas tahun pada 14 Oktober, 996 dengan gelaran al-Hakim Bi-Amr Allah.
Beliau merupakan khalifah kerajaan Fatimiyah yang pertama dilahirkan di Mesir.
Sebagai ahli keluarga dinasti Fatimiyah yang berkontroversi, Al-Hakim telah
mengalami beberapa kesukaran semasa pemerintahannya. Walaupun beliau tidak
kehilangan beberapa wilayah di Afrika Utara, masyarakat Ismailiah telah
diserang oleh orang Sunnah yang dipimpin oleh orang yang menganut fahaman
mazhab Maliki.[2]
Perhubungan di antara kerajaan Fatimiyah dan kerajaan Qarmatian di
Bahrain juga tetap baik. Polisi Syria al-Hakim telah berjaya mengembangkan
pengaruh Fatimiyah ke wilayah. Di utara, bibit perpecahan diantara kelompok
tentera Fatimiyah yang terdiri dari orang Barbar dan Turki telah membawa
masalah lain kepada pemerintahan Khalifah al-Hakim.
Pada asalnya, wasitanya (sama gelaran dengan wazir), Barjawan telah bertindak sebagai ketua
maya wilayah kerajaan Fatimiyah. Walau bagaimanapun, selepas penyusunan semula
pada tahun 1000 M., al-Hakim telah memegang semua kuasa pentadbiran di
tangannya dan menghadkan kuasa wasita dan wazirnya. Sepanjang 20 tahun
pemerintahannya, terdapat 15 orang wasita dan wazir. Al-Hakim juga memusatkan
rajah agama Druze.[3]
Semasa pemerintahannya, Al-Hakim dilihat tidak bertoleransi dengan
agama-agama lain. Sebagai contoh, beliau telah meruntuhkan Gereja Holy
Sepulchre di Jerusalem
yang menjadi punca meletusnya Perang Salib.
B. Gerakan Mazhab Ismailiah
Al-Hakim telah mengekalkan minat di dalam organisasi dan operasi
mazhab Ismailiah yang berpusat di Kaherah. Semasa pemerintahannya mazhab ini
telah disebarkan ke kawasan jajahan takluk Fatimiyah di Iraq dan Persia. Di Iraq, mereka telah menumpukan
perhatian untuk mendapatkan sokongan daripada beberapa gabenor awam dan ketua
puak yang berpengaruh untuk menentang kerajaan Abbasiyah. Tokoh mazhab
Fatimiyah yang beroperasi di kawasan timur untuk tempoh ini adalah Hamid al-Din Kirmani,
seorang ahli falsafah dan ahli teologi di dalam zaman pemerintahan kerajaan
Fatimiyah. Aktiviti Kirmani dan kumpulan lain kemudiannya membawa kepasa unsur
konkrit di Iraq. Pada tahun 1010, pemimpin Mosul, Kufa dan bandar-bandar lain telah mengakui
kekuasaan kerajaan Fatimiyah.[4]
C. Kemajuan Ilmu Pengetahuan
Di dalam kawasan pendidikan dan pembelajaran, al-Hakim telah
mengambil langkah menubuhkan Dar al-‘ilm (Rumah Pengetahuan) yang juga dikenali
sebagai Darul Hikmah pada tahun 1005. Beberapa subjek daripada sumber al-Qur’an
dan hadis kepada falsafah dan astronomi telah dibuat di Dar al-‘ilm, yang
dibekalkan dengan sebuah perpustakaan.[5]
Kemasukan ke pendidikan telah dibuat kepada orang awam dan banyak
pelajar Fatimiyah telah menerima misi mazhab Fatimiyah sehingga kejatuhan kerajaan
Fatimiyah. Pada tahun 1013 beliau telah menyiapkan masjid di Kaherah yang
didirikan oleh ayahandanya iaitu Masjid al-Hakim. Masjid ini telah diruntuhkan
dan dibina semula mengikut bentuk asalnya oleh Dr. Syedna Mohammed Burhanuddin
sejak dua puluh tahun yang lalu.[6]
D. Keunggulan Kebijaksanaan
Al-Hakim menjadikan pendidikan mazhab Ismailiah dan Fatimiyah
sebagai keutamaan. Di zamannya beberapa sesi kajian (majalis) telah ditumbuhkan
di Kaherah. Al-Hakim telah memberi bantuan kewangan dan lain-lain kepada
aktiviti pendidikan ini.
Abu Mansur Nizar al-Aziz (955–996) (Bahasa Arab: أبومنصور نزار العزيز بالله)
adalah khalifah
kelima kerajaan Fatimiyyah (975–996).
Sejak Abdallah yang sepatutnya mewarisi takhta telah meninggal dunia
sebelum ayahandanya Ma'ad al-Muizz Li-Deenillah
(953-975), adiknya Abu l-Mansur Nizar al-Aziz telah mewarisi Khilafah
dengan bantuan Jawhar as-Siqilli. Di
bawah pemerintahan Al-Aziz empayar Fatimiyah telah melebar jauh ke Palestin
dan Syria
(dari 977/978). Makkah
dan Madinah
juga diletakkan di bawah pemerintahan kerajaan Fatimiyah.[7]
D. Kemajuan Pembangunan
Tempoh pemerintahan Khalifah al-Aziz telah ditandai dengan
mengukuhkan pengaruh Fatimiyah di Mesir dan Syria, di mana kemudiannya telah
ditakluki sejak (969). Pada tahun 975 M. al-'Aziz telah menguasai Baniyas di dalam usahanya
untuk membendung penularan anti-Fatimiyah Sunni yang dipimpin oleh Mahammad
b. Ahmad al-Nablusi dan pengikutnya.[1] Puak Tayyi' telah ditewaskan di Palestin pada
982 dan dihapuskan sepenuhnya di Damsyik pada 983. Sehingga ke akhir pemerintahannya al-Aziz
telah mengembangkan kuasanya ke utara, menumpukan perhatiannya kepada Hamdanid di Aleppo.
Sebenarnya mereka berada di bawah pengaruh Empayar Rom
Timur yang akhirnya mencetuskan perang dengan kuasa besar ini, di
mana konflik ini tidak dapat diselesaikan sehingga ke zaman pemerintahan
Khalifah al-Hakim (996-1021).[8]
Pembangunan lain yang dijalankan semasa pemerintahan al-Aziz's
adalah memperkenalkan tentera asing. Apabila askar Barbar dari Maghribi
berjaya di dalam perang dengan Carmathian di Syria, Al-Aziz mula
menyusun unit tentera Turki, atau Mameluk.
Melalui pengembangan birokrasi (di mana terdapat banyak Yahudi dan Kristian
mempunyai jabatan penting) pada permulaannya adalah untuk mengurangkan beban
tugas khalifah. Perlantikan gabenor Yahudi di Syria
oleh beliau , walaubagaimanapun, telah menimbulkan perasaan tidak puas hati di
kalangan rakyatnya yang beragama Islam yang mendakwa mereka tidak mempunyai
tempat di dalam jabatan kerajaan. Sebagai hasilnya, al-Aziz telah mengarahkan
ketua orang Kristian dan Yahudi mengambil orang-orang Muslim ke dalam pejabat
mereka.[9]
Ekonomi Mesir telah berkembang dan hasil cukai juga bertambah
melalui pelebaran jalan dan terusan serta menubuhkan nilai mata wang yang
stabil. Ekonomi juga diperkembangkan melalui program pembinaan bangunan.
BAB III
KESIMPULAN
Ketika Dinasti Abbasiah mulai melemah di Bagdad maka lahirlah
kekhalifahan Fatimiyah, salah satu dinasti Islam beraliran Syi’ah Isma’liyah
pada tahun 909 M. di Aprika Utara setelah mengalahkan Dinasti Aghlabiah, dalam
sejarah, dinasti Fatimiyah datang setelah pusat kekuasaannya dipindahkan dari
Tunisia ke Mesir. Kekuasaan Syi’ah tersebut berakhir pada tahun 1771 M dan
kekhalifahan ini lahir sebagai manifestasi dari idealisme orang-orang Syi’ah
yang beranggapan bahwa yang berhak memangku jabatan Imamah adalah keturunan
Fatimah binti Rasulullah. Dalam sejarah peradaban Islam bahwa Dinasti ini lahir
di antara dua kekuatan politik khalifahan, yaitu Abbasiyah di Bagdad dan
Ummayah II di Cordofa.
Dinasti Ftimiyah banyak memberikan kontribusi pemikiran terhadap
peradaban Islam baik dalam sistim pemerintahan maupun dalam bidang ilmu
pengetahuan, kemajuan ini mencapai puncaknya pada zaman al-Aziz yang bijaksana.
Adapun kemajuan tersebut terlihat dari berbagai bidang dintaranya; Kemajuan
dalam bidang pemerintahan, bentuk pemerintahan pada masa dinasti Fatimiyah
merupakan bentuk pemerintahan sebagai pola baru dalam sejarah Mesir, dalam
pelaksanaanya khalifah adalah kepala yang bersifat temporal dan spiritual
dimana pengangkatan sekaligus pemecatan pejabat tinggi dibawah kontrol
khalifah. Dalam pengelolaan negara dinasti ini mengangkat beberapa Menteri yang
bertugas membantu khalifah, kemudian dalam sistim politik Dinasti Fatimiyah
memiliki dua opsi yaitu politik dalam negeri dan politik luar negeri. Peyebaran
ajaran Syi’ah, kemajuan dinasti Fatimiyah bukan hanya terlihat dari segi
pemerintahan akan tetapi dalam bidang agama yaitu penyebaran faham Syi’ah,
dengan demikian segenap pengetahuan negeri tersebut tentang Islam berdasarkan
pemikiran Syi’ah. Perkembangan ilmu pengetahuan pada masa Dinasti Fatimiyah
mencapai kondisi yang sangat mengagumkan, berkembangnya penterjemahan dan
penerbitan sumber-sumber pengetahuan dari bahasa asing seperti bahasa Yunani,
Persia dan India kedalam bahasa Arab yang banyak mendorong para wazir, sultan dan
umara untuk melahirkan tokoh-tokoh ilmu pengetahuan dan sastra. Dalam bidang
sosial ekonomi, mengalami kemakmuran ekonomi dan vitalitas kultural yang
mengungguli Irak dan daerah-dairah lainnya, hubungan dagang dengan daerah non
Muslim dibina dengan baik, kesejahteraan masyarakat sangat tinggi terbukti
dengan dibangunnya perguruan tinggi, rumah-rumah sakit, begitu pula tempat
pemandian umum dan pasar-pasar di bangun dan dipenuhi oleh berbagai produk dari
seluruh negeri, ini menunjukkan bahwa kemakmuran yang begitu melimpah dan
kemajuan yang begitu luar biasa
Dinasti Fatimiyah mencapai kemunduran Setelah Al-Hakim,
Khalifah-kahlifah Fatimiyah tidak lebih dari boneka yang menjadi permainan para
wazir dan Jenderal, selama pemerintahan al-Muntansir yang cukup lama (427-487
H./1036-1097) terjadi perselisihan yang sangat tajam antara jendral dan wazir
kemudian perselisihan ini membawa ibu kota Kairo, kearah anarkis dan kekacauan
yang hebat ditambah lagi dengan wabah penyakit dan kemarau panjang, sehingga
Dinsti Fatimiyah terpecah menjadi dua Nizari dan Musta’li. Kemudian pada masa
al-Musta’li pasukan Salib melakukan serangan sehingga menguasai Antokia.
DAFTAR PUSTAKA
Badri Yatim, Sejarah Peradaban Islam Dirasah Islamiyah II, (Jakarta: Raja
Grafindo Persada, 2008)
Suwito Fauzan, Sejarah Sosial Pendidikan Islam, Cet. I, (Jakarta: Prenada Media,
2005)
M. Abdul Karim, Sejarah Pemikiran dan Pradadaban Islam, Cet. I, (Yogyakarta:
Pustaka Book Publusher, 2007)
M. Ira Lapidus Ira, Sejarah Sosial Ummat Islam Bagian I dan II, (Jakarta: Grafindo
Persada, 1999)
Jaih Mubarok, Sejarah Peradaban Islam, Cet. I, (Bandung: Pustaka Bani Quraiys, 2004)
Ahmad Salabi, Sejarah Kebudayaan Islam 3, (Jakarta: Pustaka Al Husna Baru, 2009)
Ajid
Thohir, Perkembangan Peradaban di Kawasan
Dunia Islam, (Jakarta: Grafindo persada, 2004)
Musyrifah Sunanto, Sejarah
Islam Kelasik, (Jakarta: Kencana, 2004)
[1] Badri Yatim, Sejarah Peradaban Islam Dirasah Islamiyah II, (Jakarta: Raja
Grafindo Persada, 2008), h. 62
[2] M. Abdul Karim, Sejarah Pemikiran dan Pradadaban Islam,
Cet. I, (Yogyakarta: Pustaka Book Publusher, 2007), h. 53
[3] Jaih Mubarok, Sejarah
Peradaban Islam, Cet. I, (Bandung: Pustaka Bani Quraiys, 2004), h. 79
[4] M. Ira Lapidus Ira, Sejarah
Sosial Ummat Islam Bagian I dan II, (Jakarta: Grafindo Persada, 1999), h.
53
[5] Suwito Fauzan, Sejarah Sosial
Pendidikan Islam, Cet. I, (Jakarta: Prenada Media, 2005), h. 61
[6] M. Abdul Karim, Sejarah Pemikiran dan Pradadaban… h.55
[7] Ahmad Salabi, Sejarah
Kebudayaan Islam 3, (Jakarta: Pustaka Al Husna Baru, 2009), h. 58
[8] Ajid Thohir, Perkembangan
Peradaban di Kawasan Dunia Islam, (Jakarta: Grafindo persada, 2004), h. 77
[9] Musyrifah Sunanto, Sejarah Islam Kelasik, (Jakarta: Kencana,
2004), h. 68
Tidak ada komentar:
Posting Komentar