Total Tayangan Halaman

Kamis, 10 Desember 2015

sejarah peradaban Islam Fatimiyah Mesir; Ridwan, MA

BAB I
PENDAHULUAN

Dalam sejarah peradaban Islam, Mesir dan Syiria merupakan propinsi timur tengah yang pertama tercakup ke dalam wilayah kekhalifahan muslim Arab, kedua wilayah ini ditaklukkan pada tahun 641. Pada periode khilafah Ummayah dan awal Abbasyiah, Mesir merupakan sebuah propinsi yang kurang penting dalam imperium Muslim akan tetapi sejak pertengahan abad ke Sembilan Mesir menunjukkan tanda-tanda awal untuk menjadi sebuah wilayah yang indevenden dimana tentara-tentara budak yang diangkat oleh khalifah mendirikan beberarapa dinasti yang berusia pendek kemudia pada tahun 969 Fatimiyah menaklukkan negeri ini dan mendirikan sebuah khilafah baru yang berlangsung hingga tahun 1171.[1]
Dinasti Fatimiyah bukan hanya sebuah wilayah gubernuran yang indevenden melainkan juga rezim revolusioner yang mengklaim otoritas universal dan Fatimiyah mewakili otoritas politik Abbasyiah, mereka menegaskan bahwasanya Imam yang sebenarnya adalah Imam keturunan Ali yang berpaham Sy’iah. Pada masa dinasti ini pula berkembang faham Sy’iah terbukti bahwa ketika Muiz berhasil menguasai Mesir sedangkan Muiz sendiri menganut faham Syi’ah. Lahirnya dinasti Fatimiyah di Mesir merupakan pusat peradaban Islam, banyak melahirkan kemajuan dan kontribusi pemikiran baik dibidang pemerintahan dan ilmu pengetahuan.
BAB II
PEMBAHASAN

A.    Peletakan Pertama Berdirinya Dinasti Fatimiyah di Mesir
Dilahirkan pada tahun 985 M., Abu ‘Ali “Mansur” menggantikan ayahandanya Abū Mansūr Nizār al-Azīz (975–996) dalam usia sebelas tahun pada 14 Oktober, 996 dengan gelaran al-Hakim Bi-Amr Allah. Beliau merupakan khalifah kerajaan Fatimiyah yang pertama dilahirkan di Mesir. Sebagai ahli keluarga dinasti Fatimiyah yang berkontroversi, Al-Hakim telah mengalami beberapa kesukaran semasa pemerintahannya. Walaupun beliau tidak kehilangan beberapa wilayah di Afrika Utara, masyarakat Ismailiah telah diserang oleh orang Sunnah yang dipimpin oleh orang yang menganut fahaman mazhab Maliki.[2]
Perhubungan di antara kerajaan Fatimiyah dan kerajaan Qarmatian di Bahrain juga tetap baik. Polisi Syria al-Hakim telah berjaya mengembangkan pengaruh Fatimiyah ke wilayah. Di utara, bibit perpecahan diantara kelompok tentera Fatimiyah yang terdiri dari orang Barbar dan Turki telah membawa masalah lain kepada pemerintahan Khalifah al-Hakim.
Pada asalnya, wasitanya (sama gelaran dengan wazir), Barjawan telah bertindak sebagai ketua maya wilayah kerajaan Fatimiyah. Walau bagaimanapun, selepas penyusunan semula pada tahun 1000 M., al-Hakim telah memegang semua kuasa pentadbiran di tangannya dan menghadkan kuasa wasita dan wazirnya. Sepanjang 20 tahun pemerintahannya, terdapat 15 orang wasita dan wazir. Al-Hakim juga memusatkan rajah agama Druze.[3]
Semasa pemerintahannya, Al-Hakim dilihat tidak bertoleransi dengan agama-agama lain. Sebagai contoh, beliau telah meruntuhkan Gereja Holy Sepulchre di Jerusalem yang menjadi punca meletusnya Perang Salib.
B.     Gerakan Mazhab Ismailiah
Al-Hakim telah mengekalkan minat di dalam organisasi dan operasi mazhab Ismailiah yang berpusat di Kaherah. Semasa pemerintahannya mazhab ini telah disebarkan ke kawasan jajahan takluk Fatimiyah di Iraq dan Persia. Di Iraq, mereka telah menumpukan perhatian untuk mendapatkan sokongan daripada beberapa gabenor awam dan ketua puak yang berpengaruh untuk menentang kerajaan Abbasiyah. Tokoh mazhab Fatimiyah yang beroperasi di kawasan timur untuk tempoh ini adalah Hamid al-Din Kirmani, seorang ahli falsafah dan ahli teologi di dalam zaman pemerintahan kerajaan Fatimiyah. Aktiviti Kirmani dan kumpulan lain kemudiannya membawa kepasa unsur konkrit di Iraq. Pada tahun 1010, pemimpin Mosul, Kufa dan bandar-bandar lain telah mengakui kekuasaan kerajaan Fatimiyah.[4]
C.     Kemajuan Ilmu Pengetahuan
Di dalam kawasan pendidikan dan pembelajaran, al-Hakim telah mengambil langkah menubuhkan Dar al-‘ilm (Rumah Pengetahuan) yang juga dikenali sebagai Darul Hikmah pada tahun 1005. Beberapa subjek daripada sumber al-Qur’an dan hadis kepada falsafah dan astronomi telah dibuat di Dar al-‘ilm, yang dibekalkan dengan sebuah perpustakaan.[5]
Kemasukan ke pendidikan telah dibuat kepada orang awam dan banyak pelajar Fatimiyah telah menerima misi mazhab Fatimiyah sehingga kejatuhan kerajaan Fatimiyah. Pada tahun 1013 beliau telah menyiapkan masjid di Kaherah yang didirikan oleh ayahandanya iaitu Masjid al-Hakim. Masjid ini telah diruntuhkan dan dibina semula mengikut bentuk asalnya oleh Dr. Syedna Mohammed Burhanuddin sejak dua puluh tahun yang lalu.[6]
D.    Keunggulan Kebijaksanaan
Al-Hakim menjadikan pendidikan mazhab Ismailiah dan Fatimiyah sebagai keutamaan. Di zamannya beberapa sesi kajian (majalis) telah ditumbuhkan di Kaherah. Al-Hakim telah memberi bantuan kewangan dan lain-lain kepada aktiviti pendidikan ini.
Abu Mansur Nizar al-Aziz (955–996) (Bahasa Arab: أبومنصور نزار العزيز بالله‎) adalah khalifah kelima kerajaan Fatimiyyah (975–996).
Sejak Abdallah yang sepatutnya mewarisi takhta telah meninggal dunia sebelum ayahandanya Ma'ad al-Muizz Li-Deenillah (953-975), adiknya Abu l-Mansur Nizar al-Aziz telah mewarisi Khilafah dengan bantuan Jawhar as-Siqilli. Di bawah pemerintahan Al-Aziz empayar Fatimiyah telah melebar jauh ke Palestin dan Syria (dari 977/978). Makkah dan Madinah juga diletakkan di bawah pemerintahan kerajaan Fatimiyah.[7]

D. Kemajuan Pembangunan

Tempoh pemerintahan Khalifah al-Aziz telah ditandai dengan mengukuhkan pengaruh Fatimiyah di Mesir dan Syria, di mana kemudiannya telah ditakluki sejak (969). Pada tahun 975 M. al-'Aziz telah menguasai Baniyas di dalam usahanya untuk membendung penularan anti-Fatimiyah Sunni yang dipimpin oleh Mahammad b. Ahmad al-Nablusi dan pengikutnya.[1] Puak Tayyi' telah ditewaskan di Palestin pada 982 dan dihapuskan sepenuhnya di Damsyik pada 983. Sehingga ke akhir pemerintahannya al-Aziz telah mengembangkan kuasanya ke utara, menumpukan perhatiannya kepada Hamdanid di Aleppo. Sebenarnya mereka berada di bawah pengaruh Empayar Rom Timur yang akhirnya mencetuskan perang dengan kuasa besar ini, di mana konflik ini tidak dapat diselesaikan sehingga ke zaman pemerintahan Khalifah al-Hakim (996-1021).[8]
Pembangunan lain yang dijalankan semasa pemerintahan al-Aziz's adalah memperkenalkan tentera asing. Apabila askar Barbar dari Maghribi berjaya di dalam perang dengan Carmathian di Syria, Al-Aziz mula menyusun unit tentera Turki, atau Mameluk.
Melalui pengembangan birokrasi (di mana terdapat banyak Yahudi dan Kristian mempunyai jabatan penting) pada permulaannya adalah untuk mengurangkan beban tugas khalifah. Perlantikan gabenor Yahudi di Syria oleh beliau , walaubagaimanapun, telah menimbulkan perasaan tidak puas hati di kalangan rakyatnya yang beragama Islam yang mendakwa mereka tidak mempunyai tempat di dalam jabatan kerajaan. Sebagai hasilnya, al-Aziz telah mengarahkan ketua orang Kristian dan Yahudi mengambil orang-orang Muslim ke dalam pejabat mereka.[9]
Ekonomi Mesir telah berkembang dan hasil cukai juga bertambah melalui pelebaran jalan dan terusan serta menubuhkan nilai mata wang yang stabil. Ekonomi juga diperkembangkan melalui program pembinaan bangunan.



BAB III
KESIMPULAN
Ketika Dinasti Abbasiah mulai melemah di Bagdad maka lahirlah kekhalifahan Fatimiyah, salah satu dinasti Islam beraliran Syi’ah Isma’liyah pada tahun 909 M. di Aprika Utara setelah mengalahkan Dinasti Aghlabiah, dalam sejarah, dinasti Fatimiyah datang setelah pusat kekuasaannya dipindahkan dari Tunisia ke Mesir. Kekuasaan Syi’ah tersebut berakhir pada tahun 1771 M dan kekhalifahan ini lahir sebagai manifestasi dari idealisme orang-orang Syi’ah yang beranggapan bahwa yang berhak memangku jabatan Imamah adalah keturunan Fatimah binti Rasulullah. Dalam sejarah peradaban Islam bahwa Dinasti ini lahir di antara dua kekuatan politik khalifahan, yaitu Abbasiyah di Bagdad dan Ummayah II di Cordofa.
Dinasti Ftimiyah banyak memberikan kontribusi pemikiran terhadap peradaban Islam baik dalam sistim pemerintahan maupun dalam bidang ilmu pengetahuan, kemajuan ini mencapai puncaknya pada zaman al-Aziz yang bijaksana. Adapun kemajuan tersebut terlihat dari berbagai bidang dintaranya; Kemajuan dalam bidang pemerintahan, bentuk pemerintahan pada masa dinasti Fatimiyah merupakan bentuk pemerintahan sebagai pola baru dalam sejarah Mesir, dalam pelaksanaanya khalifah adalah kepala yang bersifat temporal dan spiritual dimana pengangkatan sekaligus pemecatan pejabat tinggi dibawah kontrol khalifah. Dalam pengelolaan negara dinasti ini mengangkat beberapa Menteri yang bertugas membantu khalifah, kemudian dalam sistim politik Dinasti Fatimiyah memiliki dua opsi yaitu politik dalam negeri dan politik luar negeri. Peyebaran ajaran Syi’ah, kemajuan dinasti Fatimiyah bukan hanya terlihat dari segi pemerintahan akan tetapi dalam bidang agama yaitu penyebaran faham Syi’ah, dengan demikian segenap pengetahuan negeri tersebut tentang Islam berdasarkan pemikiran Syi’ah. Perkembangan ilmu pengetahuan pada masa Dinasti Fatimiyah mencapai kondisi yang sangat mengagumkan, berkembangnya penterjemahan dan penerbitan sumber-sumber pengetahuan dari bahasa asing seperti bahasa Yunani, Persia dan India kedalam bahasa Arab yang banyak mendorong para wazir, sultan dan umara untuk melahirkan tokoh-tokoh ilmu pengetahuan dan sastra. Dalam bidang sosial ekonomi, mengalami kemakmuran ekonomi dan vitalitas kultural yang mengungguli Irak dan daerah-dairah lainnya, hubungan dagang dengan daerah non Muslim dibina dengan baik, kesejahteraan masyarakat sangat tinggi terbukti dengan dibangunnya perguruan tinggi, rumah-rumah sakit, begitu pula tempat pemandian umum dan pasar-pasar di bangun dan dipenuhi oleh berbagai produk dari seluruh negeri, ini menunjukkan bahwa kemakmuran yang begitu melimpah dan kemajuan yang begitu luar biasa
Dinasti Fatimiyah mencapai kemunduran Setelah Al-Hakim, Khalifah-kahlifah Fatimiyah tidak lebih dari boneka yang menjadi permainan para wazir dan Jenderal, selama pemerintahan al-Muntansir yang cukup lama (427-487 H./1036-1097) terjadi perselisihan yang sangat tajam antara jendral dan wazir kemudian perselisihan ini membawa ibu kota Kairo, kearah anarkis dan kekacauan yang hebat ditambah lagi dengan wabah penyakit dan kemarau panjang, sehingga Dinsti Fatimiyah terpecah menjadi dua Nizari dan Musta’li. Kemudian pada masa al-Musta’li pasukan Salib melakukan serangan sehingga menguasai Antokia.  
DAFTAR PUSTAKA



Badri Yatim, Sejarah Peradaban Islam Dirasah Islamiyah II, (Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2008)

Suwito Fauzan, Sejarah Sosial Pendidikan Islam, Cet. I, (Jakarta: Prenada Media, 2005)

M. Abdul Karim, Sejarah Pemikiran dan Pradadaban Islam, Cet. I, (Yogyakarta: Pustaka Book Publusher, 2007)

M. Ira Lapidus Ira, Sejarah Sosial Ummat Islam Bagian I dan II, (Jakarta: Grafindo Persada, 1999)

Jaih Mubarok, Sejarah Peradaban Islam, Cet. I, (Bandung: Pustaka Bani Quraiys, 2004)

Ahmad Salabi, Sejarah Kebudayaan Islam 3, (Jakarta: Pustaka Al Husna Baru, 2009)

 Ajid Thohir, Perkembangan Peradaban di Kawasan Dunia Islam, (Jakarta: Grafindo persada, 2004)

Musyrifah Sunanto, Sejarah Islam Kelasik, (Jakarta: Kencana, 2004)





[1] Badri Yatim, Sejarah Peradaban Islam Dirasah Islamiyah II, (Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2008), h. 62  
[2]  M. Abdul Karim, Sejarah Pemikiran dan Pradadaban Islam, Cet. I, (Yogyakarta: Pustaka Book Publusher, 2007), h. 53
[3] Jaih Mubarok, Sejarah Peradaban Islam, Cet. I, (Bandung: Pustaka Bani Quraiys, 2004), h. 79

[4] M. Ira Lapidus Ira, Sejarah Sosial Ummat Islam Bagian I dan II, (Jakarta: Grafindo Persada, 1999), h. 53
[5] Suwito Fauzan, Sejarah Sosial Pendidikan Islam, Cet. I, (Jakarta: Prenada Media, 2005), h. 61

[6]  M. Abdul Karim, Sejarah Pemikiran dan Pradadaban… h.55
[7] Ahmad Salabi, Sejarah Kebudayaan Islam 3, (Jakarta: Pustaka Al Husna Baru, 2009), h. 58

[8] Ajid Thohir, Perkembangan Peradaban di Kawasan Dunia Islam, (Jakarta: Grafindo persada, 2004), h. 77

[9]  Musyrifah Sunanto, Sejarah Islam Kelasik, (Jakarta: Kencana, 2004), h. 68

Tidak ada komentar:

Posting Komentar