PEMIKIRAN
ISLAM DI INDONESIA
DARUL
ARQAM; CINTA AYAH TERBELAH DUA
TUGAS FINAL
Dosen Pembimbing
Pof. Dr. H.
Misri A. Muchsin, MA
Disusun Oleh:
RIDWAN
Mahasiswa Pasca Sarjana
Jurusan Pendidikan Islam II
NIM. 23111303-2
PROGRAM PASCASARJANA
UNIVERSITAS ISLAM NEGERI AR-RANIRY
DARUSSALAM-BANDA
ACEH
2012
BAB I
PENDAHULUAN
Satu perbaruan hukum keluarga Muslim dan Islam
kontemporer, yang diperkenalkan pertama kali oleh Turki tahun 1917, adalah
adanya usaha membatasi praktek poligami. Sejumlah negara berusaha membatasi
kemungkinan praktek poligami, bahkan ada negara yang melarang poligami secara
mutlak. malaysia adalah salah satu negara yang mambetasi praktek poligami. Sama
dengan Indonesia, di Malaysia poligami dapat dilakukan dengan syarat-syarat dan
dalam kondisi-kondisi tertentu. Sebaliknya, pengikut gerakan darul arqam bukan
saja membisakan praktek poligami, tetapi lebih dari itu, gerakan ini
menganjurkannya.
Mampu atau tidaknya seorang suami berlaku adil terhadap
isteri-isterinya bagi pengikut Darul Arqam, harus dicoba dengan melakukan
poligami. Kenapa mereka menganjurkan praktek poligami (mandub), bukan seperti
kelompok mayoritas yang hanya membisakan (mubah). sementara dalam praktek,
gerakan ini menanamkan kepada para isteri yang dipoligami untuk senantiasa
sabar dalam mensikapi praktek poligami suami, seperti sabar menunggu giliran,
sabar dengan kondisi suami. Demikian juga isteri diwajibkan senantiasa patuh
terhadap perintah dan keinginan suami.
Poligami bagi gerakan Darul Arqam merupakan ajang untuk
mengukur mampu atau tidaknya seorang suami berlaku adil terhadap
isteri-isterinya, sementara bagi isteri menjadi ajang melatih kesabaran. adapun
di antara tujuan poligami adalah manajemen kerja, seorang suami yang
berpoligami dapat memaksimalisasi perannya.
BAB II
PEMBAHASAN
Al-Arqam diasaskan
oleh Ashaari Muhammad. Ia juga dikenali sebagai Jamaah Aurad Muhammadiah dan
telah mengembangkan pengaruhnya dikalangan berbagai lapisan masyarakat Islam di
seluruh Malaysia ini. Ajaran-ajaran Al-Arqam mendapat sambutan sebilangan
masyarakat yang dikelirukan dan menganggapnya sebagai sebuah badan dakwah yang
unggul. Kumpulan ini menyebarkan kegiatan dakwah islam melalui bidang
pendidikan, penerangan, penerbitan, perusahaan, perniagaan, perobatan, dan
pertanian.
A.
Pendirian Darul Arqam
Beawal dengan 10
hingga 12 orang ahli Al-Arqam pada tahun 1968 ketika ditubuhkan, kemudian
bertambah kepada 40 orang ahli jemaah pada tahun 1976, keahlian jemaah ini,
menurut Ann Wang Seng, kemudian bertambah secara mendadak pada tahun-tahun
berikutnya sehingga pada tahun 1987 jemaah itu mencatat sekitar 5,000 hingga
6,000 keahlian. Namun menurut Bahagian Hal Ehwal Islam Jabatan Perdana Menteri
pada tahun 1994 dianggarkan seramai 6,000 pengikut yang fanatik dan 15,000
simpatisan. Utusan Melayu (4 Julai 1994) pula melaporkan seramai 10,000
pengikut.
Aktiviti Darul
Al-Arqam bermula pada 1971-72 di Kampung Datuk Keramat dan beroleh perhatian
dan penerimaan ramai setelah bertapak di Sungai Pencala pada 1973-75.
B.
Pemimpin Kanan Al-Arqam
Berikut beberapa
pemimpin kanan Al-Arqam yang menjadi tulang belakang kejayaan pertubuhan
Al-Arqam selama 26 tahun dari 1968 – 1994, yaitu; 1. Ustaz Ashaari Muhammad –
pengasas pertubuhan Al-Arqam, 2. Akhbar Anang, 3. Ustaz Mohktar Yaakob – sarjana syariah,
4. Zabidi Mohamed – penasehat undang-undang
Al-Arqam, 5. Haji Hassan Mokhtar, 6. Khairil Anuar Ujang- peguam, 7. Shuib Sulaiman,
8. Ibrahim Mohamad, 9. Jailani Kasmani, 10. Khadijah Aam, 11. Khadijah Din, 12. Pak Salleh,
C.
Ajaran Al-Arqam
Di antara kepercayaan
mereka adalah kepercayaan bahawa Syeikh Muhammad As-Suhaimi yang telah
meninggal pada tahun 1925 dinyatakan tidak mati, sebaliknya masih hidup.
Menurut Ustaz Ashaari, Sheikh al-Suhaimi adalah Imam Mahdi yang ghaib buat
seketika sebelum kembali untuk memimpin Umat Islam. Tindakan Ashaari yang
mengqiyaskan (menganalogikan) Syeikh Muhammad As-Suhaimi dengan Ashab al-Kahfi
dan Nabi Khidir .
D.
Ciri-Ciri Al-Arqam
Pegangan Al-Arqam
adalah berpunca dari pengajaran Ashaari Muhammad dan pegangan
pengikut-pengikutnya terhadap Aurad Muhammadiah yang diantara lain memberi
ajaran dan fahaman seperti berikut:
1.
Syeikh Muhammad As-Suhaimi, pengasas Aurad Muhammadiah, berjumpa Rasulullah Saw
dalam jaga dan menerima Aurad Muhammadiah daripada Baginda Rasulullah Saw di
dalam Kakbah.
2.
Syeikh Muhammad As-Suhaimi tidak mati, tetapi ghaib dan akan muncul semula
sebagai Imam Mahdi.
3.
Syeikh Muhammad As-Suhaimi adalah Khalifah Rasulullah Saw dan meletakkan
setaraf dengan Khulafa’ Al-Rasyidin.
4.
Rasulullah Saw, para sahabat dan para aulia dinobatkan bisa ditemui secara jaga
(majlis yaqazah) selain melalui mimpi. Mereka datang untuk mengesahkan sesuatu
yang diperlukan oleh pengikut-pengikut Al-Arqam umpamanya mengenali siapa yang
taat dan siapa yang tidak taat kepada Al-Arqam dan pemimpinnya.
5.
Syeikh Muhammad As-Suhaimi dipercayai kononnya bisa datang menolong apabila
diseru namanya.
6.
Ashaari Muhammad dipercayai, selain seorang yang soleh, wali yang mempunyai
karamah, adalah seorang Mujaddid akhir zaman.
7.
Ashaari mennobatkan dirinya dari keturunan Bani Tamim, yaitu satu rumpun dengan
keturunan Nabi Muhammad Saw yang memegang panji-panji Al-Mahdi.
E. Meluaskan Pengaruh Al-Arqam
Memang pertumbuhan
ekonomi dan luasnya pengaruh tidak harus dijadikan piawai yang mengukur keberhasilan
dan kecemerlangan organisasi dakwah tertentu. Tidak dinafikan aspek keuwangan
sangat penting untuk keberlangsungan sesuatu gerakan, namun banyak lagi faktor
lain yang perlu diperhitungkan seperti aspek kepimpinan, keagamaan, keilmuan
dan keintelektualan, kepengikutan, pengurusan, pembinaan dan lainnya. Sebanyak
52 buah kedai runcit dibangunkan di seluruh perkampungan Al-Arqam, 20 buah
pasar mini, 36 buah kedai buku dan alat ibadat dan 18 buah restoran di seluruh
Malaysia. Al-Arqam juga memiliki 56 buah kilang perusahaan di seluruh Malaysia.
Pada tahun 1993,
Al-Arqam mengambil langkah yang drastik dengan menumpukan perhatian kepada
dunia antar bangsa. Langkah pertama adalah dengan menubuhkan Al-Arqam Group of
Companies (AGC) yang menghimpunkan 22 buah anak syarikat milik jemaah Al-Arqam.
Setelah membuka pusat hubungan antar bangsa di Islamabad, Pakistan dan diberi
nama Al-Arqam International Centre (AIC). Pada tahun inilah Ashaari
mengisytiharkan terbentuknya Daulah Islam di bumi Malaysia, Indonesia dan Khurasan.
E.
Krisis Kepimpinan Al-Arqam
Krisis kepimpinan
Al-Arqam bermula setelah berlakunya penyingkiran Akbar Anang pada tahun 1979
yang merupakan Ketua Unit Perkhidmatan Ummah. Menurut Akbar Anang,
penyingkirannya bersama adalah kerana beliau mempersoalkan ajaran Al-Arqam,
namun menurut Ashaari, Akbar Anang disingkirkan kerana beliau cuba membentuk kelompok
yang bertujuan menyingkirkan Ashaari daripada tampuk kepimpinan Al-Arqam. Akbar
Anang memberontak dan mendedahkan keperihalan Aurad Muhammadiah sehingga
dihadapkan ke Pusat Islam pada 1979. Ashaari dilapor menafikan Kiyai Syeikh
Muhammad As-Suhaimi adalah Imam Mahadi dan berjaya membersihkan Darul Al-Arqam
daripada kesangsian asas.
F.
Diharamkan Al-Arqam
JAKIM (Jabatan
Kemajuan Islam Malaysia) telah melihat adanya penyelewengan akidah dalam
organisasi ini. Setelah bermuzakarah dengan pemimpinnya, Ashaari Muhammad, yang
pertama sekali dilakukan oleh kerajaan adalah mengharamkan buku Aurad
Muhammadiyah Pegangan Darul Arqam pada tahun 1986.
Kini kumpulan Al-Arqam
tidak lagi terlihat kerana telah diharamkan oleh kerajaan pada tahun 1994,
tetapi yang terlihat ialah Kumpulan Rufaqa’. Kerajaan telah mengharamkan
kumpulan Al-Arqam berdasarkan fatwa Majlis Fatwa Kebangsaan yang dikeluarkan
pada 5 Ogos 1994. Fatwa Majlis Kebangsaan itu memutuskan bahawa ajaran dan
fahaman kumpulan Al-Arqam bertentangan dengan akidah dan syariah Islam sekali
gus mengakibatkan syirik.
Selanjutnya itu
Ashaari yang ditahan bersama beberapa pemimpin kanan kumpulan itu mengikut Akta
Keselamatan Dalam Negeri (ISA) telah membuat pengakuan terbuka mengenai
penyelewengan Al-Arqam. Kemudian beliau dikenakan tahanan rumah di Rawang dan
Labuan. Beliau dibebaskan pada 25 Oktober 2004.
Al-Arqam sangat
kontraversi dalam memaknai sanggup berbuat adil, para dikma ini mulanya bagus,
karena di payungi oleh orang mapan intelektual, spiritual, dan ekonomi social,
naman lumrah paradigma akan berujung pada penyelewengan dan kepanatikan,
pengebirian syari'at, pendangkalan aqidah, subjektif pemimpin bagi pengikut,
otoritas, pembatasan gerak wanita, mendominasi pemuasan nafsu seks laki-laki, dengan bungkus bantu ekonomi lemah.
Pemikir aliran ini adalah mensolidkan ekonomi dengan
pergulingan modal usaha dengan menjual sistim rumah tangga berkemudi wanita
minimal dua, alasan latihan kesabaran bagi wanita, sedangkan ia
bersenang-senang intim dengan isteri yang lain, para pelaku ini adalah
orang-orang yang berhormon tinggi berpribadi bandot, berdalih pada jenggot
mengentot harus dalam bikai islami, itulah bahayanya pengusaha dan penguasa
yang mempolitisir Islam untuk kepentingan pribadinya.
Pendidikan anak lebih
bertumpu pada ibu, sedangkan ayah sibuk pada penjajalan giliran, tangis anak
isteri yang jatuh dalam hati mereka diabaikan oleh laki-laki dengan alasan
syari'at, menakut-nakuti dengan mitosdan ditutupi dengan uang, yang penting
uangnya banyak anak istri biarlah dirumah masing-masing ayah sedang sibuk jajal
giliran di rumah lain.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar