Total Tayangan Halaman

Jumat, 06 November 2015

PEMIKIRAN ISLAM DI INDONESIA DARUL ARQAM; CINTA AYAH TERBELAH DUA Oleh Ridwan, MA

PEMIKIRAN ISLAM DI INDONESIA
DARUL ARQAM; CINTA AYAH TERBELAH DUA

TUGAS FINAL

Dosen Pembimbing
Pof. Dr. H. Misri A. Muchsin, MA

Disusun Oleh:


RIDWAN
Mahasiswa Pasca Sarjana
Jurusan Pendidikan Islam II
NIM. 23111303-2 

PROGRAM PASCASARJANA
UNIVERSITAS ISLAM NEGERI AR-RANIRY
DARUSSALAM-BANDA ACEH
2012


BAB I
PENDAHULUAN
Satu perbaruan hukum keluarga Muslim dan Islam kontemporer, yang diperkenalkan pertama kali oleh Turki tahun 1917, adalah adanya usaha membatasi praktek poligami. Sejumlah negara berusaha membatasi kemungkinan praktek poligami, bahkan ada negara yang melarang poligami secara mutlak. malaysia adalah salah satu negara yang mambetasi praktek poligami. Sama dengan Indonesia, di Malaysia poligami dapat dilakukan dengan syarat-syarat dan dalam kondisi-kondisi tertentu. Sebaliknya, pengikut gerakan darul arqam bukan saja membisakan praktek poligami, tetapi lebih dari itu, gerakan ini menganjurkannya.
Mampu atau tidaknya seorang suami berlaku adil terhadap isteri-isterinya bagi pengikut Darul Arqam, harus dicoba dengan melakukan poligami. Kenapa mereka menganjurkan praktek poligami (mandub), bukan seperti kelompok mayoritas yang hanya membisakan (mubah). sementara dalam praktek, gerakan ini menanamkan kepada para isteri yang dipoligami untuk senantiasa sabar dalam mensikapi praktek poligami suami, seperti sabar menunggu giliran, sabar dengan kondisi suami. Demikian juga isteri diwajibkan senantiasa patuh terhadap perintah dan keinginan suami.
Poligami bagi gerakan Darul Arqam merupakan ajang untuk mengukur mampu atau tidaknya seorang suami berlaku adil terhadap isteri-isterinya, sementara bagi isteri menjadi ajang melatih kesabaran. adapun di antara tujuan poligami adalah manajemen kerja, seorang suami yang berpoligami dapat memaksimalisasi perannya.

BAB II
PEMBAHASAN
Al-Arqam diasaskan oleh Ashaari Muhammad. Ia juga dikenali sebagai Jamaah Aurad Muhammadiah dan telah mengembangkan pengaruhnya dikalangan berbagai lapisan masyarakat Islam di seluruh Malaysia ini. Ajaran-ajaran Al-Arqam mendapat sambutan sebilangan masyarakat yang dikelirukan dan menganggapnya sebagai sebuah badan dakwah yang unggul. Kumpulan ini menyebarkan kegiatan dakwah islam melalui bidang pendidikan, penerangan, penerbitan, perusahaan, perniagaan, perobatan, dan pertanian.
A.      Pendirian Darul Arqam
Beawal dengan 10 hingga 12 orang ahli Al-Arqam pada tahun 1968 ketika ditubuhkan, kemudian bertambah kepada 40 orang ahli jemaah pada tahun 1976, keahlian jemaah ini, menurut Ann Wang Seng, kemudian bertambah secara mendadak pada tahun-tahun berikutnya sehingga pada tahun 1987 jemaah itu mencatat sekitar 5,000 hingga 6,000 keahlian. Namun menurut Bahagian Hal Ehwal Islam Jabatan Perdana Menteri pada tahun 1994 dianggarkan seramai 6,000 pengikut yang fanatik dan 15,000 simpatisan. Utusan Melayu (4 Julai 1994) pula melaporkan seramai 10,000 pengikut.
Aktiviti Darul Al-Arqam bermula pada 1971-72 di Kampung Datuk Keramat dan beroleh perhatian dan penerimaan ramai setelah bertapak di Sungai Pencala pada 1973-75.

B.  Pemimpin Kanan Al-Arqam
Berikut beberapa pemimpin kanan Al-Arqam yang menjadi tulang belakang kejayaan pertubuhan Al-Arqam selama 26 tahun dari 1968 – 1994, yaitu; 1. Ustaz Ashaari Muhammad – pengasas pertubuhan Al-Arqam, 2. Akhbar Anang, 3. Ustaz Mohktar Yaakob – sarjana syariah, 4. Zabidi Mohamed – penasehat undang-undang Al-Arqam, 5. Haji Hassan Mokhtar, 6. Khairil Anuar Ujang- peguam, 7. Shuib Sulaiman, 8. Ibrahim Mohamad, 9. Jailani Kasmani, 10. Khadijah Aam, 11. Khadijah Din, 12. Pak Salleh,

C.  Ajaran Al-Arqam
Di antara kepercayaan mereka adalah kepercayaan bahawa Syeikh Muhammad As-Suhaimi yang telah meninggal pada tahun 1925 dinyatakan tidak mati, sebaliknya masih hidup. Menurut Ustaz Ashaari, Sheikh al-Suhaimi adalah Imam Mahdi yang ghaib buat seketika sebelum kembali untuk memimpin Umat Islam. Tindakan Ashaari yang mengqiyaskan (menganalogikan) Syeikh Muhammad As-Suhaimi dengan Ashab al-Kahfi dan Nabi Khidir .

D.  Ciri-Ciri Al-Arqam
Pegangan Al-Arqam adalah berpunca dari pengajaran Ashaari Muhammad dan pegangan pengikut-pengikutnya terhadap Aurad Muhammadiah yang diantara lain memberi ajaran dan fahaman seperti berikut:
1. Syeikh Muhammad As-Suhaimi, pengasas Aurad Muhammadiah, berjumpa Rasulullah Saw dalam jaga dan menerima Aurad Muhammadiah daripada Baginda Rasulullah Saw di dalam Kakbah.
2. Syeikh Muhammad As-Suhaimi tidak mati, tetapi ghaib dan akan muncul semula sebagai Imam Mahdi.
3. Syeikh Muhammad As-Suhaimi adalah Khalifah Rasulullah Saw dan meletakkan setaraf dengan Khulafa’ Al-Rasyidin.
4. Rasulullah Saw, para sahabat dan para aulia dinobatkan bisa ditemui secara jaga (majlis yaqazah) selain melalui mimpi. Mereka datang untuk mengesahkan sesuatu yang diperlukan oleh pengikut-pengikut Al-Arqam umpamanya mengenali siapa yang taat dan siapa yang tidak taat kepada Al-Arqam dan pemimpinnya.
5. Syeikh Muhammad As-Suhaimi dipercayai kononnya bisa datang menolong apabila diseru namanya.
6. Ashaari Muhammad dipercayai, selain seorang yang soleh, wali yang mempunyai karamah, adalah seorang Mujaddid akhir zaman.
7. Ashaari mennobatkan dirinya dari keturunan Bani Tamim, yaitu satu rumpun dengan keturunan Nabi Muhammad Saw yang memegang panji-panji Al-Mahdi.

E. Meluaskan Pengaruh Al-Arqam
Memang pertumbuhan ekonomi dan luasnya pengaruh tidak harus dijadikan piawai yang mengukur keberhasilan dan kecemerlangan organisasi dakwah tertentu. Tidak dinafikan aspek keuwangan sangat penting untuk keberlangsungan sesuatu gerakan, namun banyak lagi faktor lain yang perlu diperhitungkan seperti aspek kepimpinan, keagamaan, keilmuan dan keintelektualan, kepengikutan, pengurusan, pembinaan dan lainnya. Sebanyak 52 buah kedai runcit dibangunkan di seluruh perkampungan Al-Arqam, 20 buah pasar mini, 36 buah kedai buku dan alat ibadat dan 18 buah restoran di seluruh Malaysia. Al-Arqam juga memiliki 56 buah kilang perusahaan di seluruh Malaysia.
Pada tahun 1993, Al-Arqam mengambil langkah yang drastik dengan menumpukan perhatian kepada dunia antar bangsa. Langkah pertama adalah dengan menubuhkan Al-Arqam Group of Companies (AGC) yang menghimpunkan 22 buah anak syarikat milik jemaah Al-Arqam. Setelah membuka pusat hubungan antar bangsa di Islamabad, Pakistan dan diberi nama Al-Arqam International Centre (AIC). Pada tahun inilah Ashaari mengisytiharkan terbentuknya Daulah Islam di bumi Malaysia, Indonesia dan Khurasan.

E.  Krisis Kepimpinan Al-Arqam
Krisis kepimpinan Al-Arqam bermula setelah berlakunya penyingkiran Akbar Anang pada tahun 1979 yang merupakan Ketua Unit Perkhidmatan Ummah. Menurut Akbar Anang, penyingkirannya bersama adalah kerana beliau mempersoalkan ajaran Al-Arqam, namun menurut Ashaari, Akbar Anang disingkirkan kerana beliau cuba membentuk kelompok yang bertujuan menyingkirkan Ashaari daripada tampuk kepimpinan Al-Arqam. Akbar Anang memberontak dan mendedahkan keperihalan Aurad Muhammadiah sehingga dihadapkan ke Pusat Islam pada 1979. Ashaari dilapor menafikan Kiyai Syeikh Muhammad As-Suhaimi adalah Imam Mahadi dan berjaya membersihkan Darul Al-Arqam daripada kesangsian asas.

F.   Diharamkan Al-Arqam
JAKIM (Jabatan Kemajuan Islam Malaysia) telah melihat adanya penyelewengan akidah dalam organisasi ini. Setelah bermuzakarah dengan pemimpinnya, Ashaari Muhammad, yang pertama sekali dilakukan oleh kerajaan adalah mengharamkan buku Aurad Muhammadiyah Pegangan Darul Arqam pada tahun 1986.
Kini kumpulan Al-Arqam tidak lagi terlihat kerana telah diharamkan oleh kerajaan pada tahun 1994, tetapi yang terlihat ialah Kumpulan Rufaqa’. Kerajaan telah mengharamkan kumpulan Al-Arqam berdasarkan fatwa Majlis Fatwa Kebangsaan yang dikeluarkan pada 5 Ogos 1994. Fatwa Majlis Kebangsaan itu memutuskan bahawa ajaran dan fahaman kumpulan Al-Arqam bertentangan dengan akidah dan syariah Islam sekali gus mengakibatkan syirik.
Selanjutnya itu Ashaari yang ditahan bersama beberapa pemimpin kanan kumpulan itu mengikut Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) telah membuat pengakuan terbuka mengenai penyelewengan Al-Arqam. Kemudian beliau dikenakan tahanan rumah di Rawang dan Labuan. Beliau dibebaskan pada 25 Oktober 2004.
Al-Arqam sangat kontraversi dalam memaknai sanggup berbuat adil, para dikma ini mulanya bagus, karena di payungi oleh orang mapan intelektual, spiritual, dan ekonomi social, naman lumrah paradigma akan berujung pada penyelewengan dan kepanatikan, pengebirian syari'at, pendangkalan aqidah, subjektif pemimpin bagi pengikut, otoritas, pembatasan gerak wanita, mendominasi pemuasan nafsu seks laki-laki, dengan bungkus bantu ekonomi lemah.
Pemikir aliran ini adalah mensolidkan ekonomi dengan pergulingan modal usaha dengan menjual sistim rumah tangga berkemudi wanita minimal dua, alasan latihan kesabaran bagi wanita, sedangkan ia bersenang-senang intim dengan isteri yang lain, para pelaku ini adalah orang-orang yang berhormon tinggi berpribadi bandot, berdalih pada jenggot mengentot harus dalam bikai islami, itulah bahayanya pengusaha dan penguasa yang mempolitisir Islam untuk kepentingan pribadinya.

Pendidikan anak lebih bertumpu pada ibu, sedangkan ayah sibuk pada penjajalan giliran, tangis anak isteri yang jatuh dalam hati mereka diabaikan oleh laki-laki dengan alasan syari'at, menakut-nakuti dengan mitosdan ditutupi dengan uang, yang penting uangnya banyak anak istri biarlah dirumah masing-masing ayah sedang sibuk jajal giliran di rumah lain.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar