3. Piaget
Jean Piaget
dilahirkan di Nauchatel, Switzerland pada 9 Ogos 1896. Bapanya bernama Arthur
Piaget, yang merupakan seorang Profesor Sastera dalam bidang Sejarah dan ibunya
pula bernama Rebecca Jackson. Jean merupakan anak pertama yang suka berdikari
dan berminat tentang ilmu alam. Beliau menghembuskan nafasnya yang terakhir
pada usia 84 tahun, 1981.Beliau memulakan kariernya sebagai penulis pada usia
yang teramat muda iaitu 10 tahun. Selepas tamat sekolah menengah, Jean
melanjutkan pelajaran ke Universiti Nauchatel. Beliau mendapat PhD semasa
berumur 22 tahun. Jean mula meminati Psikologi apabila beliau terpilih menjadi
pengarah makmal Psikologi di Universiti Jeneva. Tidak lama kemudian, beliau
dilantik sebagai ketua "Swiss Society for Psychologist."Dalam bidang
Psikologi, Jean merupakan salah satu tokoh yang amat penting di abad ke dua
puluh. Latar belakang beliau ini memberikan banyak sumbangan kepada bidang psikologi
setelah beliau bekerja dengan Binet bagi membentuk ujian keceredasan mental.
Semasa bekerja dengan Binet, Jean tidak berminat untuk melihat hasil jawapan
betul yang diberikan oleh kanak-kanak, tetapi lebih berminat untuk melihat
pola-pola perlakuan yang ditunjukkan oleh kanak-kanak apabila mereka memberikan
jawapan yang salah. Pada pandangan Jean, pola-pola perlakuan ini boleh
memberikan petunjuk bagi pengetahuan bagaimana proses pembentukan pemikiran
berkembang di kalangan kanak-kanak. Ekoran daripada itu, teori yang beliau
kemukakan adalah memfokuskan kepada perkembangan kognitif kanak-kanak.
Sebelum
membicarakan tentang teori kognitif Jean Piaget, kita perlu terlebih dahulu
mengetahui beberapa konsep penting yang diutarakan oleh beliau. Antara konsep-konsep
penting tersebut adalah :1. Skema-Ia merujuk kepada potensi am yang ada dalam
diri manusia untuk melakukan sesuatu dengan cara tertentu. -Contohnya, sewaktu
dilahirkan, bayi telah dilengkapkan dengan beberapa gerakan pantulan yang
dikenali sebagai skema seperti gerakan menghisap, memandang, mencapai, merasa,
memegang, serta menggerakkan tangan dan kaki.-Bagi gerakan memegang, kandungan
skemanya adalah memegang benda yang tidakmenyakitkan.-Oleh itu, bayi juga akan
cenderung memegang benda-benda yang tidak menyakitkan seperti contoh, jari
ibu.-Skema yang ada pada bayi akan menentukan bagaimana bayi bertindakbalas
dengan persekitarannya.2. Asimilasi-Asimilasi merupakan satu proses penyesuaian
antara objek yang baru diperolehi dengan skema yang sedia ada.-Proses asimilasi
yang berlaku membolehkan manusia mengikuti sesuatu modifikasi skemahasil
daripada pengalaman yang baru diperolehi.-Contohnya, seorang kanak-kanak yang
baru pertama kali melihat sebiji epal. Oleh itu, kanak-kanak tersebut akan
menggunakan skema memegang (skema yang sedia ada) dan sekaligus merasanya.
Melaluinya, kanak-kanak tersebut akan mendapat pengetahuan yang baru baginya
berkenaan "sebiji epal".3. Akomodasi-Merupakan suatu proses di mana
struktur kognitif mengalami perubahan.-Akomodasi berfungsi apabila skema tidak
dapat mengasimilasi (menyesuaikan) persekitaranbaru yang belum lagi berada
dalam perolehan kognitif kanak-kanak.-Jean Piaget menganggap perubahan ini
sebagai suatu proses pembelajaran.-Contohnya, kanak-kanak yang berumur dua
tahun yang tidak ditunjukkan magnet akanmenyatukan objek baru ke dalam skemanya
dan mewujudkan penyesuaian konsep terhadapmagnet itu.4. Adaptasi-Ia merupakan
satu keadaan di mana wujud keseimbangan di antara akomodasi dan asimilasiuntuk
disesuaikan dengan persekitaran.-Keadaan keseimbangan akan wujud apabila
kanak-kanak mempunyai kecenderungan sejadi untuk mencipta hubungan apa yang
dipelajari dengan kehendak persekitaran.Jean Piaget mendapati kemampuan mental
manusia muncul di tahap tertentu dalam proses perkembangan yang dilalui.
Menurut beliau lagi, perubahan daripada satu peringkat ke satu peringkat
seterusnya hanya akan berlaku apabila kanak-kanak mencapai tahap kematangan
yang sesuai dan terdedah kepada pengalaman yang relevan. Tanpa pengalaman-pengalaman
tersebut, kanak-kanak dianggap tidak mampu mencapai tahap perkembangan kognitif
yang tinggi.Oleh yang demikian, beliau telah membahagikan perkembangan kognitif
kepada empat tahap yang mengikut turutan umur. Tahap-tahap perkembangan
tersebut ialah :
· Tahap
Sensorimotor @ deria motor (dari lahir hingga 2 tahun)
· Tahap Praoperasi
( 2 hingga 7 tahun)
· Tahap Operasi
Konkrit (7 hingga 12 tahun)
· Tahap Operasi
Formal (12 tahun hingga dewasa)
TAHAP SENSORIMOTOR
(0-2 TAHUN)
Pada tahap ini,
bayi melihat kepada hubungan antara badannya dengan persekitaran. Kebolehan
deria motornya berkembang dari semasa ke semasa. Bayi tersebut mempelajari
tentang dirinya dengan melihat, menyentuh, dan mendengar di sekelilingnya
kemudian menirunya. Kebolehan untuk meniru tingkah laku dikenali sebagai
pembelajaran melalui pemerhatian (observational learning) (Mussen dan Kagan,
1974). Dalam perkembangan sensorimotor ini, terdapat enam sub tahap yang
dikategorikan dengan melihat perkembangan kebolehan tertentu pada umur yang tertentu.
a) Dari lahir
hingga satu bulan (refleks)Bayi hanya mampu melakukan gerakan pantulan. Gerakan
pantulan yang diwujudkan lahir melalui tingkah laku pendengaran, penyusunan,
gerakan tangan (genggaman dan sebagainya), penyesuaian, pandangan, pergerakan
mata dan sebagainya. Gerakan ini belum dapat ditentukan perbezaannya.
Sebahagian besar daripada gerakan ini dilakukan ialah untuk keperluan tertentu
atau hanya sebagai gerakan pantulan sahaja.b) Sebulan hingga empat bulan
(reaksi asas sekular)Peringkat pertama pencapaian untuk penyesuaian dan
berlakunya reaksi sekular. bayi mula mempunyai pengertian tentang bahagian
badannya yang tertentu. Di tahap ini pengalaman memainkan peranan yang penting
untuk pembentukan tingkah laku kanak-kanak. Pengalaman boleh didapati daripada
perkembangan di tahap pertama. dengan itu tingkah laku kanak-kanak pada tahap
kedua ini sudah bergantung kepada andaian sebab musabab yang tertentu untuk
mewujudkan sesuatu situasi baru. Pergerakan sistem sensori mula diselaraskan
dengan sistem pandangan dan gerakan tangan. bila mendengar sesuatu bunyi, bayi
akan menggerakkan kepala dan matanya ke arah punca sumber bunyi. Contohnya,
sekiranya bayi tersebut melakukan sesuatu tingkah laku yang ganjarannya akan
mendapat menyeronokkan atau menyenangkan, dia akan mengulangi tingkah laku itu
lagi.
c) Empat hingga
lapan bulan (reaksi sekular kedua)Di tahap ini bayi mempunyai persediaan untuk
membuat pandangan da n pemerhatian yang lebih. Kebanyakan tingkahlaku bayi
dihasilkan daripada sesuatu proses pem belajaran. Bayi telah dapat melakukan
tingkah laku baru seperti mengambil sesuat u barang lalu menggerakkannya. Di
waktu ini, bayi boleh membuat tanggapan ten tang objek dalam tangannya.
Contohnya, bayi itu sengaja memasukkan barang mainan ke dalam mulut dengan
tujuan untuk mengeta hui atau mengenali barang tersebut.d) Lapan hingga dua
belas bulan ( reaksi kordinasi)Ia dikatakan sebagai masa pengukuhan di mana
keadaan yang wujud sebelumnya disesuaikan di antara satu sama lain. Pada tahap
ini, perkembangan mental bayi sudah dapat dikatakan sebagai sebagai berada di
tahap perkembangan daya kognitif dan kebolehan mental asas pada bayi. Bayi
sudah mengetahui sebab akibat sesuatu keadaan berlaku. Contohnya, apabila
menggoncangkan sesuatu alat mainan, ia akan berbunyi.e) Dua belas bulan hingga
lapan belas bulan (reaksi sekular ketiga)Pada ketika ini, penemuan makna baru
melalui pengalaman yang dilalui oleh bayi berlaku secara aktif. hal ini, bayi
memerlukan kecepatan untuk melahirkan keseluruhan rangkaian tingkah laku
apabila berada di dalam sesuatu situasi baru. di tahap ini, bayi memperlihatkan
kemajuan yang pesat berhubung dengan pemahaman sesuatu konsep dan telah
mempunyai konsep yang kukuh tentang sesuatu objek. bayi juga mengalami proses
cuba jaya tetapi dalam keadaan yang mudah. Contohnya, kanak-kanak ini akan
mencuba pelbagai bunyi dan tingkah laku untuk mendapatkan perhatian.f) Lapan
belas bulan hingga dua tahun (penggambaran pemikiran awal)Berlakunya kombinasi
mental di mana kanak-kanak mula mempunyai keupayaan untuk memahami aktiviti
permainan dan fungsi simbolik. Pada ketika ini, kanak-kanak dapat mengatasi
masalah kaedah cuba jaya dan dapat membezakan jenis-jenis tingkah laku peniruan
yang diperhatikan. kanak-kanak juga telah mengetahui tentang peranan jantina
dan fungsi individu dalam rumahtangga.
TAHAP PRAOPERASI (
2-7 TAHUN )
Menurut Piaget,
perkembangan yang paling penting di tahap ini ialah penggunaan bahasa.
Kanak-kanak yang berada di tahap ini mula menggunakan simbol di dalam
permainan, contohnya mengandaikan buku sebagai kereta apabila ditolak di atas
lantai. Namun begitu, dari segi kualiti, pemikiran kanak-kanak masih lagi di
tahap yang rendah berbanding dengan orang dewasa. Contohnya, pemikiran
kanak-kanak adalah egosentrik di mana, di dunia ini, keseluruhannya dilihat
hanya dari perspektif mereka sahaja. Piaget juga mengatakan bahawa proses
perkembangan kognitif kanak-kanak menjadi lebih sempurna menerusi tiga
kebolehan asas yang berlaku iaitu :
1. Perkembangan
kebolehan mental kanak-kanak untuk melakukan tingkah laku yang ketara seperti
kebolehan mengira.
2. Melalui latihan
yang diulang-ulang, rangkaian tingkah laku yang dikukuhkan dan
digeneralisasikan sehingga menjadi skema tingkah laku yang stabil.
3. Hal-hal umum
yang betul-betul difahami oleh individu bagi mewujudkan sesuatu pengukuhan
tingkah laku.
Selain itu, Piaget
juga mengatakan bahawa operasi yang berlaku mesti berasaskan pada tiga fenomena
mental yang penting iaitu pengamatan, ingatan dan bayangan. Pengamatan
merupakan suatu proses di mana kanak-kanak memberikan sepenuh perhatian
terhadap sesuatu yang dilihat. Sementara, ingatan pula ialah satu proses
pembinaan, pengumpulan dan pengambilan kembali memori mengenai peristiwa lalu.
Manakala, bayangan merupakan satu proses yang menyebabkan sensasi yang statik,
selalunya pandangan dan pendengaran yang dikumpulkan di bahagian mental.Bagi
tahap ini, Piaget telah bahagikan kepada dua sub tahap iaitu :
1. Tahap
Pro-konseptual ( 2-4 tahun )
2. Tahap
Pra-operasi ( 4-7 tahun )
Di tahap pra-konseptual,
kanak-kanak belum lagi dapat membezakan dan memahami dua atau lebih dimensi
pada masa yang sama. Hal ini kerana, mereka belum dapat menyusun penerangan
yang ada dalam pemikiran.Kecerdasan di tahap ini selalunya dihuraikan sebagai
kaku, tegang, ketidaksanggupan membuat kesimpulan dan tidak menumpukan
perhatian terhadap hubungan di antara peristiwa yang berbeza. Terdapat empat
kandungan utama proses kognitif dalam tahap ini iaitu 'egocentrism', 'konsep
sebab-akibat', 'peningkatan perolehan bahasa' dan 'pembentukan identiti
diri'.Satu lagi kekurangan di tahap ini ialah dari segi prinsip ketekalan ;
iaitu pengetahuan bahawa kuantiti adalah tidak berhubung kait dengan susunan @
keadaan fizikal sesuatu objek. Kanak-kanak yang tidak memahami prinsip ini tidak
akan tahu bahawa jumlah, isipadu atau panjang sesuatu objek tidak akan berubah
apabila bentuk dan susunannya berubah.
TAHAP OPERASI
KONKRIT (7-11 TAHUN)
Tahap ketiga
Piaget dikenali sebagai tahap operasi konkrit iaitu berlaku semasa kanak-kanak
berusia 7 hingga 11 tahun. Pada tahap ini, kanak-kanak tidak lagi berfikir
secara egosentrik seperti yang berlaku pada tahap praoperasi. Perasaan ingin
tahu menjadikan kanak-kanak pada tahap ini akan gemar bertanyakan sesuatu yang
menarik minat mereka kepada orang yang lebih dewasa. Berkembangnya semangat
inkuiri ini seterusnya menyebabkan mereka mula menerima pendapat orang lain.
Kanak-kanak akan mula belajar bermain dan bergaul dengan rakan-rakan yang
sebaya kerana pada tahap ini mereka akan mula memasuki zaman persekolahan.
Satu lagi
perubahan yang dapat dilihat ialah mereka sedikit demi sedikit sudah mula
memahami unsur-unsur pemikiran logik. Mereka faham akan konsep-konsep nombor,
berat, susunan dan padatan. mereka juga faham akan konsep pengekalan sesuatu
benda atau objek. Walaubagaimanapun, kanak-kanak pada umur sebegini masih belum
memahami atau menaakul tentang perkara-perkara yang abstrak seperti konsep
kenegaraan, ketuhanan, makna hidup dan sebagainya. Mereka hanya memahami
konsep-konsep yang konkrit atau objektif seperti mengenali haiwan, tumbuhan dan
sebagainya.
Dengan itu,
Inhelder dan Piaget (1958) menegaskan bahawa kanak-kanak pada tahap ini boleh
melaksanakan sesetengah operasi ke atas objek lain tetapi tidak boleh
beroperasi ke atas operasi atau proses pemikirannya sendiri.
TAHAP OPERASI
FORMAL (12 TAHUN - DEWASA)
Pada tahap ini
Piaget menyatakan bahawa perkembangan kecerdasan kognitif manusia telah sampai
ke tahap maksima. Tahap ini melibatkan umur sebelas hingga lima belas tahun.
Pemikiran dan penghuraian pendapat individu pada tahap ini dikatakan lebih baik
dan nyata. mereka dikatakan mampu membuat keputusan dan telah dapat membuat
hipotesis melalui pemerhatian. Individu telah mula mencari jalan untuk
menyelesaikan masalah berdasarkan rasional dan lebih bersifat sistematik.Piaget
menyatakan kaum remaja pada tahap ini didapati patuh dan berhati-hati dengan
pendapat dan pegangan. Mereka mula memikirkan tentang diri mereka dan peranan
mereka dalam masyarakat. Di samping itu, mereka telah membuat perancangan
berdasarkan pegangan dan pendapat yang difikirkan sesuatu dengan nilai dan
norma yang terdapat dalam masyarakat.Pada tahap ini juga, pemikiran baru
dihasilkan iaitu berbentuk abstrak, formal dan logik. Walaupun pemikiran pada
operasi tahap formal bermula semasa zaman remaja, pemikiran sebegini kadangkala
jarang digunakan (Burbulus & Linn 1988)
ISU-ISU BERKAITAN
TEORI PIAGET
Teori Perkembangan
Kognitif Piaget telah mendapat perhatian meluas dalam bidang Psikologi sejak
kajiannya dikemukakan. Kajian Piaget menerangkan peringkat-peringkat
perkembangan kognitif kanak-kanak dan proses pemikiran berasaskan perkembangan
skema. Namun, teori dan kajiannya tetap menerima kritikan teutama berkaitan
kelemahan teori dan metodologi yang digunakan.Dari segi kelemahan teori,
pengkritik menyatakan bahawa teori Paiget tidak mampu menerangkan struktur,
proses dan fungsi kognitif dengan jelas. Ada pengkritik yang mempertikaikan
kebenaran wujudnya empat peringkat perkembangan kognitif yang disarankan oleh
Piaget (Gelman dan Baillargeon, 1983). Mereka menyatakan sekiranya kanak-kanak
melalui setiap peringkat perkembangan kognitif berasaskan set operasi yang
khusus, maka apabila kanak-kanak tersebut berjaya memahirkan set operasi
tertentu, mereka sepatutnya juga dapat menyelesaikan semua masalah yang
memerlukan set operasi yang sama.Sebagai contoh, apabila kanak-kanak
menunjukkan kemampuan pemuliharaan iaitu yang terdapat pada tahap operasi
konkrit, maka berdasarkan teori Piaget, dia sepatutnya dapat menunjukkan kemampuan
pemuliharaannya dalam angka dan berat pada masa yang sama. Namun, dalam kajian
yang dilakukan oleh Klausmeier dan Sipple (1982) menunjukkan keadaan yang
berbeza di mana kanak-kanak sentiasa menunjukkan kemampuan pemuliharaan berat
lebih lewat daripada pemuliharaan angka. Keadaan ini adalah bercanggah dengan
teori Piaget.Dari segi metodologi juga, pengkritik mempertikaikan kaedah
klinikal yang digunakan dalam kajian Piaget di mana kajian dengan kaedah
klinikal sukar untuk diulang. Oleh itu, kesahihannya adalah diragui. Pengkritik
juga menuduh Piaget membuat generalisasi daripada sampel-sampel yang saiznya
terlalu kecil dan tidak menepati piawaian.
4. Kohlberg
Lawrence Kohlberg
(25 Oktober 1927 – 19 Januari 1987) dilahirkan di Bronxville, New York. Ia menjabat
sebagai profesor di Universitas Chicago serta Universitas Harvard. Ia terkenal
karena karyanya dalam pendidikan, penalaran, dan perkembangan moral. Sebagai
pengikut teori perkembangan kognitif Jean Piaget, karya Kohlberg mencerminkan
dan bahkan memperluas karya pendahulunya. Karyanya ini telah diperluas dan
dimodifikasi oleh sejumlah pakar, seperti misalnya Carol Gilligan.
Ia merumuskan enam
tahapan perkembangan moral.Keenam tahapan perkembangan moral dari Kolhlberg
dikelompokkan ke dalam tiga tingkatan: pra-konvensional, konvensional, dan
pasca-konvensional. Mengikuti persyaratan yang dikemukakan Piaget untuk suatu
Teori perkembangan kognitif, adalah sangat jarang terjadi kemunduran dalam
tahapan-tahapan ini. Walaupun demikian, tidak ada suatu fungsi yang berada
dalam tahapan tertinggi sepanjang waktu. Juga tidak dimungkinkan untuk
melompati suatu tahapan; setiap tahap memiliki perspektif yang baru dan
diperlukan, dan lebih komprehensif, beragam, dan terintegrasi dibanding tahap
sebelumnya.
Tingkat 1 (Pra-Konvensional)
1. Orientasi
kepatuhan dan hukuman
2. Orientasi minat
pribadi
( Apa untungnya
buat saya?)
Tingkat 2
(Konvensional)
3. Orientasi
keserasian interpersonal dan konformitas
( Sikap anak baik)
4. Orientasi
otoritas dan pemeliharaan aturan sosial
( Moralitas hukum
dan aturan)
Tingkat 3
(Pasca-Konvensional)
5. Orientasi
kontrak sosial
6. Prinsip etika
universal
Pra-Konvensional
Tingkat
pra-konvensional dari penalaran moral umumnya ada pada anak-anak, walaupun
orang dewasa juga dapat menunjukkan penalaran dalam tahap ini. Seseorang yang
berada dalam tingkat pra-konvensional menilai moralitas dari suatu tindakan
berdasarkan konsekuensinya langsung. Tingkat pra-konvensional terdiri dari dua
tahapan awal dalam perkembangan moral, dan murni melihat diri dalam bentuk
egosentris.
Dalam tahap
pertama, individu-individu memfokuskan diri pada konsekuensi langsung dari
tindakan mereka yang dirasakan sendiri. Sebagai contoh, suatu tindakan dianggap
salah secara moral bila orang yang melakukannya dihukum. Semakin keras hukuman
diberikan dianggap semakin salah tindakan itu. Sebagai tambahan, ia tidak tahu
bahwa sudut pandang orang lain berbeda dari sudut pandang dirinya. Tahapan ini
bisa dilihat sebagai sejenis otoriterisme.
Tahap dua
menempati posisi apa untungnya buat saya, perilaku yang benar didefinisikan
dengan apa yang paling diminatinya. Penalaran tahap dua kurang menunjukkan
perhatian pada kebutuhan orang lain, hanya sampai tahap bila kebutuhan itu juga
berpengaruh terhadap kebutuhannya sendiri, seperti “kamu garuk punggungku, dan
akan kugaruk juga punggungmu.” Dalam tahap dua perhatian kepada oranglain tidak
didasari oleh loyalitas atau faktor yang berifat intrinsik. Kekurangan
perspektif tentang masyarakat dalam tingkat pra-konvensional, berbeda dengan kontrak
sosial (tahap lima), sebab semua tindakan dilakukan untuk melayani kebutuhan
diri sendiri saja. Bagi mereka dari tahap dua, perpektif dunia dilihat sebagai
sesuatu yang bersifat relatif secara moral.
Konvensional
Tingkat
konvensional umumnya ada pada seorang remaja atau orang dewasa. Orang di
tahapan ini menilai moralitas dari suatu tindakan dengan membandingkannya
dengan pandangan dan harapan masyarakat. Tingkat konvensional terdiri dari
tahap ketiga dan keempat dalam perkembangan moral.
Dalam tahap tiga,
seseorang memasuki masyarakat dan memiliki peran sosial. Individu mau menerima
persetujuan atau ketidaksetujuan dari orang-orang lain karena hal tersebut
merefleksikan persetujuan masyarakat terhadap peran yang dimilikinya. Mereka
mencoba menjadi seorang anak baik untuk memenuhi harapan tersebut, karena telah
mengetahui ada gunanya melakukan hal tersebut. Penalaran tahap tiga menilai
moralitas dari suatu tindakan dengan mengevaluasi konsekuensinya dalam bentuk
hubungan interpersonal, yang mulai menyertakan hal seperti rasa hormat, rasa
terimakasih, dan golden rule. Keinginan untuk mematuhi aturan dan otoritas ada
hanya untuk membantu peran sosial yang stereotip ini. Maksud dari suatu
tindakan memainkan peran yang lebih signifikan dalam penalaran di tahap ini;
'mereka bermaksud baik…'.
Dalam tahap empat,
adalah penting untuk mematuhi hukum, keputusan, dan konvensi sosial karena
berguna dalam memelihara fungsi dari masyarakat. Penalaran moral dalam tahap
empat lebih dari sekedar kebutuhan akan penerimaan individual seperti dalam
tahap tiga; kebutuhan masyarakat harus melebihi kebutuhan pribadi. Idealisme
utama sering menentukan apa yang benar dan apa yang salah, seperti dalam kasus
fundamentalisme. Bila seseorang bisa melanggar hukum, mungkin orang lain juga
akan begitu - sehingga ada kewajiban atau tugas untuk mematuhi hukum dan
aturan. Bila seseorang melanggar hukum, maka secara ia salah secara moral,
sehingga celaan menjadi faktor yang signifikan dalam tahap ini karena
memisahkan yang buruk dari yang baik.
Pasca-Konvensional
Tingkatan pasca
konvensional, juga dikenal sebagai tingkat berprinsip, terdiri dari tahap lima
dan enam dari perkembangan moral. Kenyataan bahwa individu-individu adalah
entitas yang terpisah dari masyarakat kini menjadi semakin jelas. Perspektif
seseorang harus dilihat sebelum perspektif masyarakat. Akibat ‘hakekat diri
mendahului orang lain’ ini membuat tingkatan pasca-konvensional sering tertukar
dengan perilaku pra-konvensional.
Dalam tahap lima,
individu-individu dipandang sebagai memiliki pendapat-pendapat dan nilai-nilai
yang berbeda, dan adalah penting bahwa mereka dihormati dan dihargai tanpa
memihak. Permasalahan yang tidak dianggap sebagai relatif seperti kehidupan dan
pilihan jangan sampai ditahan atau dihambat. Kenyataannya, tidak ada pilihan
yang pasti benar atau absolut - 'memang anda siapa membuat keputusan kalau yang
lain tidak'? Sejalan dengan itu, hukum dilihat sebagai kontrak sosial dan
bukannya keputusan kaku. Aturan-aturan yang tidak mengakibatkan kesejahteraan sosial
harus diubah bila perlu demi terpenuhinya kebaikan terbanyak untuk
sebanyak-banyaknya orang. Hal tersebut diperoleh melalui keputusanmayoritas,
dan kompromi. Dalam hal ini, pemerintahan yang demokratis tampak berlandaskan
pada penalaran tahap lima.
Dalam tahap enam,
penalaran moral berdasar pada penalaran abstrak menggunakan prinsip etika
universal. Hukum hanya valid bila berdasar pada keadilan, dan komitmen terhadap
keadilan juga menyertakan keharusan untuk tidak mematuhi hukum yang tidak adil.
Hak tidak perlu sebagai kontrak sosial dan tidak penting untuk tindakan moral
deontis. Keputusan dihasilkan secara kategoris dalam cara yang absolut dan
bukannya secara hipotetis secara kondisional (lihat imperatif kategoris dari
Immanuel Kant). Hal ini bisa dilakukan dengan membayangkan apa yang akan
dilakukan seseorang saat menjadi orang lain, yang juga memikirkan apa yang
dilakukan bila berpikiran sama (lihat veil of ignorance dari John Rawls).
Tindakan yang diambil adalah hasil konsensus. Dengan cara ini, tindakan tidak
pernah menjadi cara tapi selalu menjadi hasil; seseorang bertindak karena hal
itu benar, dan bukan karena ada maksud pribadi, sesuai harapan, legal, atau
sudah disetujui sebelumnya. Walau Kohlberg yakin bahwa tahapan ini ada, ia
merasa kesulitan untuk menemukan seseorang yang menggunakannya secara
konsisten. Tampaknya orang sukar, kalaupun ada, yang bisa mencapai tahap enam
dari model Kohlberg ini.
5. Zunker
Zunker (Popon Sy.
Arifin,1983) mengemukakan lima tahapan perkembangan karier individu
1. Growth,
ciri-ciri: Development of capacity, attitudes, interest, and needs associated
with self concept (birth -14 or 15)
2. Exploratory,
ciri-ciri: Tentative phase in which choices are narrowed but not finalized (15
– 24)
3. Establishment,
ciri-ciri: Trial and stabilization trhough work experiences (25 – 44)
4. Maintenance,
ciri-ciri: A continual adjustment process to improve working position and
situation (45 – 64)
5. Decline,
ciri-ciri: Preretirement consideration, work out put, and eventual retirement
(65 - …)
6. Buhler
Charlotte membagi
perkembangan anak menjadi 5 (lima) fase, yaitu :
1. Fase I (0;0 –
1;0), Pada fase ini perkembangan sikap subyektif menuju obyektif,
2. Fase II (1;0 –
4;0), Pada fase ini makin meluasnya hubungan pada benda-benda sekitarnya, atau
mengenal dunia secara subyektif.
3. Fase III (40 –
8;0), Pada fase ini individu memasukkan dirinya kedalam masyarakat secara
obyektif, adanya hubungan diri dengan lingkungan sosial dan mulai menyadari
akan kerja,tugas serta prestasi.
4. Fase IV (8;0 –
13;0), Pada fase ini mulai munculnya minat ke dunia obyek sampai pada
puncaknya, ia mulai memisahkan diri dari orang lain dan sekitarnya secara sadar
5. Fase V (13;0 –
9;0) Pada Fase ini, nulai menemukan diri yakin shyntesa sikap subyektif dan obyektif
7. Havighurst
tugas-tugas
perkembangan sepanjang rentang kehidupan menurut havighurst
masa bayi dan awal
masa kanak-kanak.. belajar memakan makanan padat, belajar berjalan, belajar
berbicara, belajar mengendalikan pembuangan kotoran tubuh, mempelajari
perbedaan seks dan tata caranya, mempersiapkan diri untuk membaca, belajar
membedakan benar dan salah dan mulai mengembangkan hati nurani.
akhir masa
kanak-kanak.. mempelajari keterampilan fisik yang diperlukan untuk
permainan-permainan yang umum, membangun sikap yang sehat mengenai diri sendiri
sebagai makhluk yang sedang tumbuh, belajar menyesuaikan diri dengan
teman-temannya seusianya, mulai mengembangkan peran sosial pria atau wanita
yang tepat, mengembangkan keterampilan-keterampilan dasar untuk membaca-menulis-dan
berhitung, mengembangkan pengertian-pengertian yang diperlukan untuk kehidupan
sehari-hari, mengembangkan hati nurani-pengertian moral-tata dan tingkatan
nilai, mengembangkan sikap terhadap kelompok-kelompok sosial dan
lembaga-lembaga, mencapai kebebasan pribadi.
masa remaja..
mencapai hubungan baru dan yang lebih matang dengan teman sebaya baik pria
maupun wanita, mencapai peran sosial pria dan wanita, menerima keadaan fisiknya
dan menggunakan tubuhnya secara efektif, mengharapkan dan mencapai perilaku
sosial yang bertanggung jawab, mencapai kemandirian emosional dari orangtua dan
orang-orang dewasa lainnya, mempersiapkan karier ekonomi, mempersiapkan
perkawinan dan keluarga, memperoleh perangkat nilai dan sistem etis sebagai
pegangan untuk berperilaku-mengembangkan ideologi.
awal masa dewasa..
mulai bekerja, memilih pasangan, belajar hidup dengan tunangan, mulai membina
keluarga, mengasuh anak, mengelola rumah tangga, mengambil tanggung jawab
sebagai warga negara, mencari kelompok sosial yang menyenangkan.
masa usia pertengahan.. mencapai tanggung jawab
sosial dan dewasa sebagai warga negara, membantu anak-anak remaja belajar untuk
menjadi orang dewasa yang bertanggung jawab dan bahagia, mengembangkan
kegiatan-kegiatan pengisi waktu senggang untuk orang dewasa, menghubungkan diri
sendiri dengan pasangan hidup sebagai suatu individu, menerima dan menyesuaikan
diri dengan perubahan-perubahan fisiologis yang terjadi pada tahap ini,
mencapai dan mempertahankan prestasi yang memuaskan dalam karier pekerjaan,
menyesuaikan diri dengan orangtua
Tidak ada komentar:
Posting Komentar